Най-важните 10 човека в автомобилната история (част 1)

Автомобилите са такива, каквито ги познаваме, благодарение на тези инженери, предприемачи, дизайнери и мениджъри

Пламен Георгиев,
Карл Бенц

, Mercedes-Benz

Карл Бенц

С поред едни руско-съветски разбирания, човекът е проблем. Вероятно и други режими изхождат от този постулат, но светът е това, което познаваме днес именно заради Човека, заради неговия гений, заради стремежът му за развитие и усъвършенстваме. Човекът е в основата на всичко (и добро, и лошо), затова в рамките на два материала ще ви представим десетимата автомобилни хора, които създадоха и развиха автомобила до формите, които познаваме днес.

Възможно е да пропуснем някой гении, но все пак се застраховаме, че говорим за един почти необятен свят, обхващащ около 120 години история. Днес започваме с първите петима, утре ще представим и другите пет.

Карл Бенц

Вероятно на днешните млади предприемачи им е трудно да проумеят и допуснат, че гениален проект може да осени и изобретател на преклонна възраст. Година преди петдесетия си рожден ден немският инженер Карл Фридрих Михаел Бенц получава патент за бензинов двигател, както и за всички останали ключови компоненти, които определят хода на развитие на автомобилната индустрия вече повече от век.

Затова и скромната титла „изобретател на автомобила“ завинаги ще бъде прикрепена към името на Карл Бенц.

Освен това той е изобретателят на скоростната кутия, запалителната свещ, карбуратора, съединителя, срещуположния дизайн на двигателя и някои други малки неща. По-точно той е първият, който ги патентова. Готлиб Даймлер и Вилхелм Майбах работят паралелно върху подобни изобретения.

Интересен факт: смята се, че Даймлер и Бенц дори не са се познавали. Но техните проекти са били предопределени да се слеят заедно и да формират основата на един от най-големите автомобилни производители - Daimler - и всъщност цялата автомобилна индустрия.

 Хенри Форд

Ford

Хенри Форд

Хенри Форд

Важна е не само идеята, но и нейната реализация – тази мъдрост я знаят всички бизнесмени. Отлична нейна илюстрация може да стане професионалният път на Хенри Форд. Нито е изобретил автомобила, нито е изобретил конвейра. Но той е човекът, който обединява тези две идеи, преобръщайки историята на автомобила.

Първият масово произвеждан автомобил в историята е Ford T, пуснат в производство през 1909 г. На върха на своята популярност (през 20-те години) той продава 2 милиона броя годишно. По това време „Ламаринетата Лизи” струва само $260, което към днешна дата се равнява на около $4300. Това е без пари по днешните стандарти.

 Лий Якока представя Ford Mustang пред медийте през 1964 г.

Ford

Лий Якока представя Ford Mustang пред медийте през 1964 г.

Лий Якока

Свикнали сме да преценяваме автомобилите от гледна точка на технологията или дизайна, но често историята на автомобилната индустрия се пише не от инженери и дизайнери, а от мениджъри. В кохортата от емблематични мениджъри, повлияли на целия ход на автомобилната история, Лидо Антъни Якока, по прякор Лий, заема почетно място.

От 1946 до 1978 г. той работи във Ford, издигайки се от обикновен инженер до президент на корпорацията. След като е уволнен (не без скандални обстоятелства), Лий продължава кариерата си като ръководител на Chrysler, който тогава е на ръба на фалита.

Трудно е да се съпоставят постиженията на Якока в двете компании: именно по време на неговото управление се появява Ford Mustang, благодарение на него Chrysler излиза от дълговата дупка.

Управленските таланти на този мениджър го превръщат в една от основните знаменитости в света на бизнеса. Написаните от него автобиографични книги се превръщат в справочници за предприемачи и мениджъри от цял свят.

 Фердинанд Порше

Getty

Фердинанд Порше

Фердинанд Порше

Дори Порше да не беше създал нито един спортен автомобил, името му пак щеше да е сред най-важните фигури в световната автомобилна индустрия. Именно неговото дизайнерско бюро разработва „народната кола“ през 30-те години, която по-късно стана най-популярният модел в историята,произведен в тираж от 21,5 милиона копия без преосмисляне на основния дизайн. Разбира се, говорим за Volkswagen Käfer („Бръмбар“).

Три десетилетия след Beetle се появява Porsche 911 - една от най-желаните коли в света от 1963 г. до наши дни.

 Енцо Ферари

Getty Images

Енцо Ферари

Енцо Ферари

Този, когото италианската автомобилна индустрия ще нарече с почетните прозвища „Комендаторе“ и „Великият старец“, започва не като предприемач или като инженер, а като състезател. Той е влюбен в колите и се опита да си намери работа във Fiat, но не го взимат.

Тогава младият Енцо Анселмо Ферари започва да се състезава за състезателния отбор на Alfa Romeo и достига до ранг директор на спортния отдел. Това можеше да е короната на една кариера, но в действителност е само началото.

Паралелно той създава спортното дружество Scuderia Ferrari, което ще се превърне в един от най-успешните отбори в моторния спорт и автомобилен завод, който произвежда… Ferrari.

Източник на статията: avto.mail.ru

най-инвестните хора Топ 100 най-влиятелни любопитно автомобили Фердинанд Порше Енцо Ферари Хенри Форд Лий Якока Карл Бенц