Tesla няма да плати никакви федерални данъци, въпреки че записа най-печелившата си година в историята. Освен това може да не й се наложи да плаща федерални данъци за известно време напред.
Това става ясно от подадените финансови документи в Комисията за ценни книжа и борси, които разкриват, че федералната данъчна сметка на компанията е нулева. Това не значи, че компанията няма да плати никакви данъци. Нейната чуждестранна сметка възлиза на $839 млн., докато щатския данък е под 1% от тази сума - едва $9 млн.
И докато Илон Мъск пусна поредния си туит, че тази година ще плати над $11 млрд., потенциално най-значимото индивидуално плащане към данъчната служба (Internal Revenue Service ), в следващите няколко години може да не плати нищо на властите, точно както компанията му.
For those wondering, I will pay over $11 billion in taxes this year
— Elon Musk (@elonmusk) December 20, 2021
И така, как Tesla няма да плати никакви данъци?
Въпреки че нетният приход е $5,5 млрд., а коригираният приход - $7,6 млрд., Tesla съобщи, че дейността й на родна земя реално е донесла загуба в размер на $130 млн. през 2021 г. (преди данъчно облагане). Tesla твърди, че над $6 млрд. от нейните печалби преди облагане с данъци идват от чужбина, въпреки че 45% от приходите идват от продажби в САЩ.
Говорейки пред CNN, Мартин Съливан, главен икономист на Tax Analysts, казва, че въпреки това да противоречи на здравия разум, „това не противоречи на данъчния кодекс на САЩ“. Съливан вярва, че Tesla може да е използвала често използвана практика на структуриране, която позволява техните задгранични операции да отчитат приходи. Примерът е следният: една компания може да прехвърли своя IP на чуждестранно подразделение, като американското звено плаща такса за използването му. Междувременно американската компания отчита загуба или много малък доход.
„Това е много често срещана практика”, казва Съливан. Въпреки че Байдън обеща да затвори тези регулаторни вратички, досега не е направено много по въпроса.
Има и друга теория за твърдението на Tesla, че печалбите идват от чужбина: че те наистина не печелят в САЩ, а Китай е „златната гъска“.
Гордън Джонсън от GLJ Research, отявлен критик на Tesla, смята, че инвеститорите отдават на Tesla твърде много заслуги за печалбите в САЩ. Възможно ли е Tesla да губи пари от автомобили, произведени в САЩ, но да реализира печалба благодарение на по-ниските разходи в сравнително новия завод в Шанхай?
Може би не, защото според CNN, анализаторите, които са се запознали с книжата, настояват, че въпреки това, което казват данъчните декларации, печалбите на Tesla произхождат както от страната, така и от чужбина.
Независимо от дебата около произхода на печалбите на Tesla, факт е, че компанията не трябва да се тревожи твърде много за бъдещите си печалби, които също няма да се облагат с данъци известно време.
Отново това се дължи на обичайна практика, която в миналото е използвана от различни компании, включително Amazon, General Motors и Chrysler. Годините на загуби на Tesla водят до бъдещо данъчно облекчение. Тези минали загуби са известни като „пренесени напред нетни оперативни загуби“. Благодарение на милиардите долари, които Tesla натрупа като загуби през изминалото десетилетие, тя е акумулирала значителна нетна оперативна загуба, пренесена напред, която може да използва в бъдеще.
Нещо повече, Tesla не използва тези минали загуби, за да защити част от текущите си приходи от данъци. И ако компанията продължи да отчита данъците си, както направи миналата година, може никога да не се наложи.
Става ясно, че ако Конгресът не приеме някакво предложение за облагане на богатите върху нетната им благосъстояние (т.е. върху богатството им в акции и капитали), а не върху доходите им, Мъск може да не плаща никакви федерални данъци до 2028 г., когато отново ще трябва да продава акции.