Е лектрическите камиони са следващата голяма ниша в автомобилостроенето. Очакванията към тях са големи, но и изискванията, които трябва да покрият.
На пазара вече има няколко модела, като организацията Съвет за ефикасност на товарните превози в Северна Америка (NACFE) обяви, че е провела тест с 22 изцяло електрически камиона в реални условия. Тестът е бил миналият месец, като е имал за цел да провери как се справят влекачите, съобщава InsideEVs.
Първоначалните резултати показват, че Tesla Semi е лидер по отношение на производителност и пробег. Влекачът на Tesla е и единственият, който поддържа супербързо презареждане.
Камионите са пътували из Северна Америка в продължение малко на 18 дни, като са изпълнявали реални товарни превози. През цялото време са събирани данни за тяхното представяне на пътя. В анализите са включени и изчисления за разходите за поддръжка и пътуване, наличност на зарядни станции и др.
Данните показват, че камионите Tesla Semi, които са били оперирани от компанията PepsiCo, са изминали по-голямо средно разстояние на ден от всички останали участници в проучването. Според резултатите, Semi изминава средно около 645 км. с едно зареждане и може да зареди батериите си до 80% в рамките на 45 мин.
Най-добре се е представил един конкретен Tesla Semi на PepsiCo. Той е записал 924 км. среден дневен пробег. Лидер по най-дълга измината дистанция в рамките на един ден отново е Semi – 1732 км. с помощта на 3 бързи презареждания на 75kW зарядни. Зарежданията са били съответно до 47%, 89% и 52%.
PepsiCo Казва, че 60% от изминатата дистанция в рамките на 18-те дни е с камиони, чието общо тегло с товарите е било 32.6 тона – сравнително стандартно тегло за бранша и малко под лимита за електрически влекачи от 37 тона.
На второ място в класацията се нарежда TRE на Nikola със среден пробег 411 км. на ден и опериран от WattEV. Трети е Volvo VNR Electric на Performance Team. Неговият среден дневен пробег е 291 км.
Основният недостатък на Tesla Semi е производството. До момента има под 100 броя произведени от влекача – много под възможностите на останалите производители.
От NACFE коментират, че проучването разсейва един от най-големите митове за електрическите камиони, а именно, че не могат да осигурят същия пробег като дизеловите си събратя. Всъщност наличието на зарядни станции на местата за товаро-разтоварителните дейности осигурява нужния пробег. Близо половината от камионите в проучването са използвали поне едно допълнително зареждане по време на смените си. Това е било достатъчно, за да покрият курсовете си без проблеми.