Stellantis планира да продава в Европа електромобили с по-евтини литиево-желязо фосфатни (LFP) батерии, обяви босът Карлос Тавареш на годишната среща за финансовите резултати и близките планове на концерна.
Европейските производители сега използват по-висок капацитет, но и по-скъпа NMC клетъчна химия (никел, манган и кобалт). Въпреки това те са изправени пред нарастваща конкуренция от конкуренти, използващи LFP батерии. Най-вече китайци.
Нуждаем се от LFP и ще имаме LFP, защото това ни дава конкурентна позиция за правене на достъпни автомобили за средната класа“, обоснова позицията си директорът.
Той не даде срок кога тези батериите ще се появят в е-колите от марките Peugeot, Citroen, Opel и Fiat. Обясни, че „единственият въпрос“ е откъде ще бъдат доставени батериите - Европа или от другаде.
Stellantis ще получава стандартни NMC батерии от три завода във Франция, Германия и Италия чрез своето съвместно предприятие с Mercedes-Benz и TotalEnergies.
Tesla използва LFP батерии, закупени от китайската CATL, за Model 3 и Model Y, като цените и на двете коли бяха намалени до 15 процента в началото на годината. Този тип химия се използва също от китайските луксозни марки Xpeng и Nio, както и от бюджетната MG.
Китай e уверено начело в производството на LFP и се очаква да произведе 99,5% от глобалното предлагане тази година, според анализаторската компания за батерии Benchmark Minerals.
CATL се разраства в Европа и започна предпроизводство в своята 14-гигаватчасова фабрика в Ерфурт, Германия, в края на миналата година.
Stellantis има договор с втори завод на гиганта, който ще бъде построен в Дебрецен, Унгария, като производството е планирано да започне след 2025 г. Mercedes ще бъде първият му клиент, а Volkswagen Group и BMW също ще получават батерии от завода.