В Националната лаборатория „Оук Ридж” в САЩ разработиха роботизирана линия, която ще ускори 10 пъти процеса на разглобяване на стари батерии от електромобили. Роботът може да се настрои както за извличане на отделни модули за тяхно последващо използване, така и за дълбок демонтаж на ниво клетки, ако се налага да бъдат отделени и да бъдат преработени базовите им елементи: кобалт, литий и др.
Това са първите пробни клетки на батерията за „5-минутно зареждане”
Към днешна дата само малка част от извадените от употреба батерии отиват за преработка. Основно те се използват повторно, например в стационарни устройства за съхранение на „зелена енергия” или, както това прави Nissan, в експериментални проекти за осветление на няколко европейски футболни стадиона или улично осветление. Причината за това се крие в слабо автоматизирания процес на разглобяване на батериите, както и на високия риск от химически изгаряния или токови удари за човека.
Нова батерия обещава 60 пъти по-бързо зареждане спрямо литиево-йонната
Но разработката на „Оук Ридж” трябва да реши тези проблеми. Роботът, предназначен първоначално за разглобяване на компютърни твърди дискове и извличането от тях на неодимовите магнити, е способен да разглоби дори заредена батерия. Нещо повече, прави това 10 пъти по-бързо от човек, което е и един от най-важните показатели. Роботът може да бъде адаптиран към всякакъв вид батерии. Той може да извлича както отделни модули, както и да стигне до ниво клетки, като отделя редки материали за тяхната последваща обработка.
Европа иска да оглави световния пазар на батерии
Екипът от лабораторията е уверен, че ще успеят да внедрят масово подобни машини, като следващата стъпка е да разработят подобна система за разглобяване на електрически задвижващи трактове. Тя ще може напълно автоматизирано да извлича редкоземни магнити, мед, стомана и рециклируема силова електроника. В същото време и двата процеса - разглобяването както на батерии, така и на електромотори - могат да бъдат стартирани в един и същ завод.
Батерията на Tesla продължава да е най-добрата
Междувременно през зимата в Залцгитер, Германия, Volkswagen откри завод за рециклиране на батерии. Тук батериите първо се разреждат напълно и разглобяват; отделните елементи се смилат на гранули и се сушат. Така се получават вторичен алуминий, мед и пластмаса, както и „черен прах“, съдържащ литий, никел, манган, кобалт и графит. Тяхното изолиране и обработка, използвайки хидрометалургични методи, се извършва от компания партньор.
Skoda Octavia 2,0 TDI е перфектен семеен автомобил (тест драйв)
Сравниха експлоатационните разходи на Tesla Model 3 и Toyota Camry
Електрическият EQS стартира от 106 374 евро, включва Тетрис и Судоку