В анализ, публикуван тази седмица, EY, една от най-големите в света фирми за професионални услуги и консултации, прогнозира продажбите на леки автомобили до 2050 г. в трите основни региона: Китай, САЩ и Европа.
Европа във възход
Един от ключовите изводи е, че в Европа продажбите на електрически автомобили ще надминат тези на бензинови и дизелови до 2028 г.!
Промяната ще се ускори оттам нататък, като се очаква електрическите превозни средства да надхвърлят половината от всички продажби на нови леки автомобили в Европа до 2032 г. Проучването отбелязва, че до 2030 г. хибридите, включително PHEV, ще продължат да се продават по-добре от електрическите коли в Европа. Въпреки това, с по-строгите регулации за CO2 и появата на по-достъпни чисто електрически автомобили на пазара, те скоро ще започнат да се продават по-добре и от хибридите.
„Блискосрочното и средносрочно бъдеще ще включва разнообразна комбинация от силови агрегати, оформени от регулаторни промени, мита и променящо се потребителско поведение“, обяснява Константин М. Гал, ръководител на EY Global Aerospace, Defense & Mobility. „Ясно е, че електрическата мобилност ще остане централна за бъдещето на транспорта.“
Каква е ситуацията в САЩ?
В сравнение с Европа, навлизането на електрическата мобилност в САЩ ще бъде много по-бавно. EY прогнозира кратък скок в продажбите този месец преди изтичането на федералните данъчни облекчения за EV, но дългосрочните перспективи са по-слаби.
В по-ранна прогноза се очакваше BEV да достигнат 50% от продажбите на леки превозни средства в САЩ до 2034 г. Този етап сега е отложен за 2039 г., за което вина имат фактори като политическа несигурност, вносни мита и загуба на стимули.
Очаква се хибридите да запълнят празнината. Техният дял на пазара в САЩ може да се покачи до пик от 34% до 2034 г., преди да отстъпи място на по-широкото приемане на електрически автомобили.
Китай остава начело
В Китай промяната се случва много по-бързо. Тази година се очаква комбинираните продажби на електрически превозни средства с батерии и plug-in хибриди в страната да достигнат 50% и ще скочат над 90% до 2034 г. Интересното е, че само продажбите на BEV се очаква да представляват само 50% от продажбите на леки превозни средства до 2033 г., година след Европа, което показва колко важни ще останат PHEV в Поднебесната империя през следващото десетилетие.
За автомобилните производители различните срокове означават, че стратегията не може да бъде универсална. Успехът ще зависи от изграждането на гъвкави платформи, които могат да обслужват бързо развиващи се пазари като Китай и Европа, като същевременно поддържат ангажираността на по-бавно развиващите се пазари в Северна Америка.