С тоейки в предната част на залата на прием на асоциацията на автомобилната индустрия в Берлин тази седмица, изпълнителният директор на BMW Оливер Ципсе има причина да се чувства реабилитиран.
На сцената министърът на транспорта Фолкер Висинг говори на публиката от политици и ръководители на индустрията за важността на „технологичната отвореност“ за намаляване на емисиите от транспорта.
Фокусът само върху превозните средства, задвижвани с батерии, от страна на политици и производители оставя най-важната индустрия в Германия изложена на опасност, казва той, с прогноза за спадащо търсене на електромобили на най-големия автомобилен пазар в Европа, която е вплетена в посланието му.
Ципсе говори същото от години, като застъпва гъвкавите производствени линии за автомобили с ДВГ, хибриди, електромобили и дори такива на водород.
Предпазливата стратегия на изпълнителния директор – която съвпада с тази на неговия предшественик – беше атакувана като недостатъчно агресивна срещу предизвикателния лидер Tesla.
Но сега излиза, че Ципсе сякаш е имал способността да види в бъдещето. Със забавения темп на навлизане на електромобилите и завръщането на плъг-ин хибридите, внимателният подход на BMW вече не изглежда толкова лоша идея.
В Германия търсенето на електрически автомобили не изглежда добре тази година“, казва Ян Бургард, ръководител на автомобилния консултант Berylls strategy advisors. „Горният сегмент на пазара на електромобили е почти наситен и има малко предложения в долния сегмент от 25 000 евро.”
След години на бурен растеж, продажбата на електромобили става все по-трудна. Щедрите държавни стимули изчезват в Европа и все по-малко автомобили отговарят на условията за тях в САЩ.
Въпреки че набор от нови модели и опции за лизинг с облекчен ангажимент привличат вниманието на електрическите ентусиасти, няколко години след революцията на електромобилите инфраструктурата и цената все още остават пречки пред широкото им навлизане на пазара.
В Германия продажбите се очаква да спаднат с 14% тази година в отговор на премахването на субсидиите от правителството през декември, първи спад от 2016 г., според лобистката група VDA.
В световен мащаб анализаторите на пазара намалиха прогнозите на фона на трайната реалност, че автомобилите на ток са много по-малко достъпни от еквивалентните автомобили с двигател с вътрешно горене – въпреки ценова война, започната от Tesla.
На въпрос какво може да направи правителството, за да подкрепи германския пазар на електромобили, министърът на транспорта Висинг отговори: „Зарядна инфраструктура “.
И не случайно това е отговорът, защото неговото правителство изостава. През октомври 2022 г. Висинг представи амбициозна стратегия за инвестиране на 6,3 милиарда евро в национална инфраструктура, която ще увеличи броя на станциите за зареждане в Германия до 1 млн. през 2030 г.
Към миналия септември в Германия е имало само около 105 000 функциониращи обществени станции. При сегашния темп на строителство, отбеляза VDA, Германия ще трябва да утрои скоростта, ако иска да постигне целта си за 2030 г.
Другото основно предизвикателство пред масовото навлизането на EV е цената. Управляващата коалиция пое ангажимента до 2030 г. да изкара на пътя в Германия 15 млн. електромобила.
Към ноември 2023 г. само около 1 млн. - или 2% от всички автомобили - по германските пътища са били изцяло електрически. Без допълнителни субсидии някои анализатори смятат, че постигането на целта за 2030 г. ще бъде предизвикателство.
„Мисля, че е нереалистично от днешна гледна точка да достигнем 15 милиона електромобила по германските пътища до 2030 г.“, каза Бургард.
Ако забавените темпове на нарастване на продажбите на EV прераснат в по-дългосрочен спад, това може да подкопае милиарди инвестиции в индустрията и да означава, че производителите няма да могат да влязат в крак с новите разпоредби за намаляване на емисиите.
За Ципсе и BMW всичко това може да се разглежда като причина за победна обиколка за овации. В интервю за Handelsblatt миналата година той отиде толкова далеч, че да обвини онези, които говорят за смъртта на ДВГ, като „небрежни“.
„Мислите ли, че региони като Южна Италия ще имат станции за зареждане във всяко село в рамките на дванадесет години?“ попита тогава той.
Но тур за овации прави и Toyota, тяхната политика откровено беше срещу електромобилите. През миналата година на EV са се паднали цели 0,92% от общите й продажби! А Акио Тойода каза, че в световен план продажбите на EV няма да надхвърлят 30% от общите.