От „бъдещето е на EV” до забулена в политика неяснота, от която ДВГ отново изплува на преден план

Германия предвижда спад на търсенето на EV с 14%, GM прави стъпка назад към плъг-ин хибридите, всички чакаме изборите в Европа и САЩ

BMW i4 eDrive40 зарядна станция електромобили

BMW

П ризнавам си, аз бях сред хората, които твърдо смятаха, че бъдещето принадлежи на електромобилите. И причината за това не бе самата технология, а твърдото (преди време) решение на политиците да наложат електрическите коли в Европа (а и в САЩ). Но сега ситуацията вече е доста мъглива, забулена в смог като днешната сутрин над София.

И вече не съм така уверен. От твърдо политическа решение, гласувано от всички членове на ЕС, касаещо забраната за продажба на нови коли с ДВГ в Европа през 2035 г., сега ситуацията се променя драстично. Първо Манфред Вебер, шеф на най-голямата партия в ЕП, опипа почвата с пост миналата година, в който каза, че ЕНП ще поиска отмяна на тази забрана, ако отново спечели мнозинство в Европарламента.

В началото на месеца ЕНП вече излезе с официален манифест, в който се заявява, че това ще е една от политиките й в следващите парламент – ще иска въпросната забрана да бъде отменена.

Не се забави много и изказването на финансовия директор на Porsche, който каза, че в „момента текат много разговори”, като изрази мнението, че забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ в Европа ще бъде избутана назад.

А какво ще стане в САЩ, ако Доналд Тръмп спечели? Това е риторичен въпрос. Лично аз съм убеден, че първото му решение ще бъде да отмени всички политики на администрацията на Джо Байдън, свързани с електрификацията на автопарка и плана IRA.

Какви са тези сигнали за индустрията? Със сигурност тревожни заради факта, че липсата на устойчивост в политиката е най-големият враг на компаниите, които плануват поне с 15 години напред. Не случайно, когато се тръгна в посока на забрана на ДВГ в Европа, повечето компании обявиха, че ще продават само електромобили на континента до края на десетилетието.

Сега от тези приказки няма и следа. А през последните няколко години се наляха милиарди в посока на електрификация, като ДВГ-то остана на далечен заден план. Сега отново се усеща смяна на посоката, затова и компаниите са в изчакване.

Не случайно дебюти на различни модели се отлагат. Никой не казва, че парите за електрификация за загубени, електрическите автомобили ще продължа да се продават. BMW дори каза, че потенциалът за ръст на продажбите е именно в електромобилите. Но основата си остава за ДВГ, поне за сега. Да видим и докога.

Лоби групата VDA очаква, че продажбите на електромобили в Германия ще спаднат с 14% (за пръв път през последните осем години)  до 451 000 през 2024 г. Причините за това са няколко, сред основните е и спирането на програмата за субсидиране на покупката на EV. Но инфлацията, високите цени на е-колите и неразвитата зарядна мрежа въобще не трябва да се пренебрегват, напротив.

Какво се случва в Stellantis? Никой не ти казва, но към днешна дата спокойно може да се каже, че основна тема за европейските марки под шапката на концерна са хибридите, а не електромобилите.

Ситуацията в САЩ е също толкова несигурна. Наскоро над 5000 автомобилни дилъра от различните щати писаха отворено писмо до Джо Байдън, молейки го да преосмисли плановете за електрификация на автопарка.

Ford пренасочи работници от поточната линия на F-150 Lightning към други производства, защото търсенето на електрическия пикап не отговаря на очакванията на компанията.

А вчера дойде и новината от GM, който бе сред най-отявлените привърженици на електрическото бъдеще. Докато не се сблъска челно с реалността. А тя е, че американците не искат (с изключение на няколко щата) да карат електрически коли. Да, никой няма да изостави електрическите модели, още повече че GM вложи милиарди в програмата си Ultium. Но Мари Бара обяви, че компанията обръща вниманието си към плъг-ин технологията.

Къде е Toyota, която всички сочеха с пръст, че се е забавила безвъзвратно на пазара на електромобилити? Toyota е там, където и беше – на върха с най-много продажби в света, като от тези над 10 млн. продадени коли, едва 0,92% са били електрически. Може би японците са знаели нещо, което другите не. А Акио Тойода преди дни каза, че не вижда как електромобилите ще заемат повече от 30% световен дял. И така да е, това не е малък процент. Но и не изглежда като бъдещето да е изцяло електрическо.

Към момента чакаме изборите в Европа през лятото и в САЩ през есента. Изходът от тях ще даде представа дали ще има кардинална промяна на курса или той ще продължи да бъде същият, макар и малко олекотен.

електромобили бъдеще прогнози