Китайските EV: евтини за покупка, но много скъпи за застраховка

Недостиг на части, сложни ремонти и скъпи застраховки влошават мнението на клиентите

BYD Tang

, BYD

BYD Tang

М ного се говори за инвазията на китайските електрически автомобили в Европа. Очакванията са, че тези коли ще залеят пазара до такава степен, че европейските производители може да се „удавят“ в морето от китайски електрички и да не успеят да предложат адекватен отговор.

Според анализ на AutoExpress поне в момента животът с китайски електрически автомобил в Европа не е чак толкова бляскав. Да, самата кола може да е евтина и качеството да е прилично, но има и други аспекти от ежедневието с нея, които не са толкова приятни.

Един от основните проблеми е със застраховането им. Много от китайските електрички не могат да се застраховат на цена, която да е близка до тази на европейските автомобили. BYD Seal е дадена като пример, която специално във Великобритания може много трудно да бъде застрахована и повечето застрахователи отказват, а тези, които се съгласяват, предлагат много скъпи премии.

BYD коментира, че е наясно с проблема и казва, че го приема много сериозно и работи по неговото решаване. Компанията е започнала да организира срещи със застрахователите, за да ги запознае с марката и стратегиите ѝ за ремонти, поддръжка и осигуряване на части.

Оказва се, че именно това е причината за скъпите застраховки. Европейската структура за ремонти и поддръжка е доста по-различна. „Няма нищо сбъркано в колите, които правят. Продуктите им са добри. BYD е най-големият производител на батерии в света, най-големият производител на соларни панели и прави половината от iPad-ите в света“, казва Бен Таунсенд, ръководител на анализите на рисковете за автомобилни застрахователи в анализаторската компания Thatcham Research.

Той допълва, че проблемът идва от различните подходи и непознаването на пазара. Китайските компании не познават особеностите на разбиранията за ремонти и начин на застраховане, а самите застрахователи не познават компаниите.

Един от основните проблеми е липсата на достатъчно информация как да се вършат ремонтите. Повечето китайски компании все още нямат свои мрежи от дилъри и оторизирани сервизи в Европа. А когато има застрахователно събитие, което изисква ремонт, то трябва да се върши по определен начин и от оторизиран сервиз.

Освен това самият начин на ремонт на автомобилите е различен. Таунсенд отбелязва, че в Китай е нормално да се смени или ремонтира цяла увредена половина при страничен удар, защото цените на труда са ниски. Но в Европа цената на труда е висока и подобен инцидент ще доведе до отписването на колата, тъй като ремонтът ще е прекалено скъп. И то ако има части, тъй като набавянето им често е трудно и отнема време, защото няма подходяща дистрибуторска мрежа.

„Затова нашето послание към китайските компании, както и тези в Индия и Виетнам, е не внасяйте кола във Великобритания просто, за да я продадете. Елате и говорете с нас, разберете пазара, научете стъпките, които са нужни, така че с колата да има и нужната логистика. Имаме мрежа от независими сервизи, които могат да поддържат колата и да намалят разходите за клиентите, което ще им позволи да имат избора, който заслужават“, казва Таунсенд.

От OMODA казват, че вече са провели такива разговори и теса били продуктивни. „Знаем кои са най-добрите практики и сме уверени, че ще ги реализираме успешно“, казват от компанията. Един от стандартите, който тя ще се опита да изпълни, е да поддържа наличности на резервни батерии, а части да могат да се доставят в срок до 48 часа.

електромобили електрически автомобил автомобили коли