Китайският магнат, който вложи 8 години и $3 млрд. за електромобил, който така и не се случи

Преди години Faraday Future определи себе си за следващата Tesla

Пламен Георгиев,
Faraday Future Jia Yueting

Getty Images

К ъм този момент Faraday Future се разследва от U.S. Securities and Exchange Commission. Към това добавяме острата нужда от кеш. След като изгори над $3 млрд. през последните 8 години, Faraday обяви, че разполага само с $27 млн. към края на октомври.

Ето и как започва историята. Магнатът Джиа Юетинг (Jia Yueting), познат още като YT, пристига в Китай в началото на предходното десетилетие, когато цунами от свободен паричен капитал следва големите визионери. Той основана Netflix of China, след което я влива в конгломерата LeEco, произвеждащ от смартфони до е-колела.

В същото време Илон Мъск започва да преобръща автомобилната индустрия с главата надолу. Инвеститори започват да залагат огромни пари в търсенето на следващата Tesla, което води до раждането на редица стартъпи в САЩ и Китай. В тази среда YT основава Faraday в Калифорния през 2014 г. Целта му е да победи Мъск в собствената му игра.

В един момент LeEco се срива под тежестта на амбициите на YT. През 2017 г. той уволнява стотици служители, изоставя придобиването за $2 млрд. на производителя на телевизори Vizio и спира разрастването си в САЩ. Китайските кредитори започват да преследват LeEco и YT. Магнатът попада в правителствения черен лист на длъжниците, в резултат на което част от активите му са замразени. Затова той се премества в САЩ и продължава с опитите си да наложи Faraday.

Първоначалната му връзка с Faraday е добре скрита. Тя няма обявен изпълнителен директор, а публично отговорните лица отказват да назоват източника на финансиране. Съдебни документи казват, че те идват именно от YT – около $900 млн. през първите няколко години. Голяма част от тях той харчи за привличане на таланти от Tesla и General Motors, включително голям част от екипа, създал EV1, първият опит на детройтския производител с масов електромобил.

Но Faraday не успява да изпълни желанието на донора си за ултра луксозен EV, натъпкан с модерни технологии. Към края на 2017 г. парите започват да свършват.

YT взима двама бивши топ мениджъри от BMW, които предлагат преструктуриране, но това заплашва контрола му. Затова двамата напускат.

В края на 2017 г. YT открива спасител в лицето на китайската China Evergrande Group, която обещава $2 млрд. в замяна на 45% от акциите. Faraday изхарчва първите $800 млн. преди графика. Evergrande се съгласява да инвестира още $700 млн. в средата на 2018 г., но с условието, че YT се оттегли и пожертва собствеността си в компанията.

YT се съгласява, поне на хартия. Той прехвърля дела си на дъщерята на вицепрезидента на Faraday, но китайският концерн не е доволен. Парите така и не постъпват, а в края на 2018 г. YT и Faraday завеждат дело срещу Evergrande в САЩ с твърдението, че китайците умишлено „морят от глад” стартъпа.

В последния ден на 2018 г. двете страни постигат споразумение. Evergrande се съгласява да намали дела си до 33% и позволява на Faraday да търси други инвеститори.

Но натрупаната лоша репутация около YT не позволява на компанията да привлече свеж капитал. През 2019 г. се създава мениджърски борд (FF Global Partners), който да ограничи влиянието му. (В момента YT държи около 30% от акциите на компанията). Свален е и от поста на изпълнителен директор, заменен от бившия топ мениджър в BMW, Карстен Брейтфелд.

През октомври същата година YT обявява личен банкрут в САЩ, за да уреди милиардите дългове на LeEco, които той е гарантирал. През това време Faraday остава на повърхността след серия от дузина заеми, дадени от служители и фирми, свързани с YT.

Оттук насетне започват редица вътрешни битки и съдебни дела за надмощие в борда на директорите.

Кулминацията идва този септември, когато FF Global завежда дело в Делауер срещу борда на директорите, обвинявайки ги в нарушаване на поверителността. Примирието е постигнато след дни.

Сега предстои да се избере нов борд на директорите и изпълнителен директор. Но някой да е видял готов електромобил, достоен да се мери с Tesla? Едва ли това някога ще се случи. Парите са източени, а резултатът е нулев. Това мирише повече на схемите на Ружа Игнатова, а не на стартъп, който наистина да се превърне в новата Tesla. И няма.

Източник на статията: autonews.com

Faraday Future