К анада въведе Electric Vehicle Availability Standard, който иска от производителите да покриват годишни квоти за продажба на автомобили с нулеви вредни емисии (ZEV).
Квотите ще влязат в сила от 2026 г., когато компаниите ще трябва 20% от продажбата на леки автомобили, леки пикапи и SUV да са ZEV. Делът ще се увеличава плавно до 2035 г., когато процентът ще достигне 100, т.е. компаниите няма да могат да продават автомобили, отделящи каквото и да е количество вредни емисии СО2.
През 2030 г. делът на ZEV трябва да достигне 60%.
Това е амбициозна цел, меко казано, но правителството настоява, че този ход ще помогне за почти пълното елиминиране на СО2 емисиите от лекотоварните автомобили до 2050 г.
И тук идва уловката: Electric Vehicle Availability Standard технически няма да забрани продажбата на коли с ДВГ след 2035 г. Освен чистите електромобили и колите с горивни клетки (водород), за ZEV се смятат е плъг-ин хибридите, които могат да изминават определен пробег само на ток.
Подобно решение е повече от странно, тъй като редица европейски организации няколкократно са алармирали, че именно PHEV замърсяват между 3 и 5 пъти над обявените стойности.
Канадците въвеждат странното определение, че плъг-ин хибридите трябва да работят в EV режим „определена минимална дистанция преди да започнат да функционират като хибридни автомобили, използвайки едновременно течни гориво и електричество." Как ще се определя това, който ще следи за него – това е друга тема.
Правителството казва, че тяхното правило е отзвук от това в Калифорния, като то ще даде на производителите преходен период от над 10 години. След 2035 г. чистите бензинови и дизелови автомобили ще продължат да се движат в страната, но няма да може да се купуват нови. А ще може ли да се внасят отвън?
Правителството оправдава решението си със здравословни ползи, но и с финансови такива. Изчислено било, че канадците харчат годишно до 3000 канадски долара ($2250) за гориво, докато с електромобил този разход щял да бъде няколкостотин. Така до 2050 г. населението ще спести около 36,7 млрд. канадски долара ($27,5 млрд.) от разходи за горива.