Канада забранява продажбата на коли, отделящи вредни емисии през 2035 г.

Преходът щял да стане плавно, като се въвежда квотен принцип, който цели до 2035 г. да не се продават коли, които отделят СО2, но с един важен детайл

Пламен Георгиев,
Канада

iStock

К анада въведе Electric Vehicle Availability Standard, който иска от производителите да покриват годишни квоти за продажба на автомобили с нулеви вредни емисии (ZEV).

Квотите ще влязат в сила от 2026 г., когато компаниите ще трябва 20% от продажбата на леки автомобили, леки пикапи и SUV да са ZEV. Делът ще се увеличава плавно до 2035 г., когато процентът ще достигне 100, т.е. компаниите няма да могат да продават автомобили, отделящи каквото и да е количество вредни емисии СО2.

През 2030 г. делът на ZEV трябва да достигне 60%.

Това е амбициозна цел, меко казано, но правителството настоява, че този ход ще помогне за почти пълното елиминиране на СО2 емисиите от лекотоварните автомобили до 2050 г.

И тук идва уловката: Electric Vehicle Availability Standard технически няма да забрани продажбата на коли с ДВГ след 2035 г. Освен чистите електромобили и колите с горивни клетки (водород), за ZEV се смятат е плъг-ин хибридите, които могат да изминават определен пробег само на ток.

Подобно решение е повече от странно, тъй като редица европейски организации няколкократно са алармирали, че именно PHEV замърсяват между 3 и 5 пъти над обявените стойности.

Канадците въвеждат странното определение, че плъг-ин хибридите трябва да работят в EV режим „определена минимална дистанция преди да започнат да функционират като хибридни автомобили, използвайки едновременно течни гориво и електричество." Как ще се определя това, който ще следи за него – това е друга тема.

Правителството казва, че тяхното правило е отзвук от това в Калифорния, като то ще даде на производителите преходен период от над 10 години. След 2035 г. чистите бензинови и дизелови автомобили ще продължат да се движат в страната, но няма да може да се купуват нови. А ще може ли да се внасят отвън?

Правителството оправдава решението си със здравословни ползи, но и с финансови такива. Изчислено било, че канадците харчат годишно до 3000 канадски долара ($2250) за гориво, докато с електромобил този разход щял да бъде няколкостотин. Така до 2050 г. населението ще спести около 36,7 млрд. канадски долара ($27,5 млрд.) от разходи за горива.

Канада квоти Zevo 600 емисии СО2 вредни емисии СО2 забрана на ДВГ