М ислех си да сложа в заглавието едно „Шок” или „Нечувано”, но реших да се разгранича този тип създаване на сензации, макар самата новина да е наистина сензационна. Но пък може и да не се случи, ще разберем след юни 2024 г.
Мислех си, че само идването на Тръмп отново на власт би променило хода на автомобилната история в САЩ, но сега се оказва, че много съм грешал. Оказва се, за добро или лошо, че в Европейския парламент има водач на парламентарна група, който е готов на революционно решение: да дерайлира хода на историята към 2035 г., когато в ЕС трябва да влезе в сила забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ!
В средата на 2024 г. ще се проведат избори за Европарламент, които може да се окажат съдбоносни в това направление. Манфред Вебер, председател на консервативната група ЕНП в Европейския парламент, иска да отмени решението на Парламента за забрана на продажбата на нови коли с ДВГ от 2035 г.
Ако моята група може да си осигури мнозинство след евроизборите, ние ще обърнем забраната за двигатели с вътрешно горене, приета от Европейския период през настоящия законодателен период”, обяви Вебер.
Финалното решение за забраната мина този март, но консерваторите си гарантираха преразглеждане на условията през 2026 г. Вебер иска да използва това, за да отмени забраната за продажба на ДВГ-та.
Бих искал да ползвам това преразглеждане за коригиране на това решение, което бе движено от червени и залени партии, и доведе до огромни неизгодни конкурентни условия за ЕС”, написа Вебер в профила си в „Х”.
Wie sollten das in dieser Legislaturperiode beschlossene #Verbrenner-Verbot nach der #Europawahl rückgängig machen. Wir müssen diese von Rot und Grün betriebene Entscheidung, die zu massiven Wettbewerbsnachteilen für die EU führt, heilen. https://t.co/YOgWwqJian
— Manfred Weber (@ManfredWeber) December 8, 2023
Германската либерална партия FDP (Свободна демократична партия) продължава да се бори за допускане на регистрация на двигатели с вътрешно горене след 2035 г., ако е технически гарантирано, че се задвижват изключително със синтетични горива.
Сега явно всичко зависи от Евроизборите през юни 2024 г. И очевидно ни чакат доста бурни дебати по темата (и по много други), които не е ясно дали ще се хареса на индустрията. Тя вече веднъж прие кардиналната промяна на посоката. Редица компании обявиха, че ще станат изцяло електрически до края на десетилетието. Но тук проблемът е, че всички насочиха целия си финансов ресурс към електромобилите, оставяйки колите с ДВГ на заден план.
Сега нова промяна (евентуална) на курса също ще предизвика огромно сътресение в индустрията, вложила и отделила десетки милиарди за електрификация.
Карлос Тавареш не случайно е шеф на Stellantis, под чиято шапка има 14 марки. В края на ноември той обяви, че подготвя компанията си за намаляване на интереса към електромобилите след ключовите избори в Европа и САЩ.
Има два много важни избора следващата година –а за Европейски парламент през юни и изборите в САЩ през ноември. Възможно е след тях политиките да се променят”, каза португалецът.
Може да се наложи Stellantis да промени стратегията си, ако „политическото и общественото мнение е склонно към по-малко EV”, каза Тавареш на пресконференция в завода Mirafiori в Торино, предадена от Automotive News.
Една от задачите ми е да подготвя компанията за нови рамкови условия. Имаме готови планове за това.”