С негът от вчера и днес ни накара да погледнем към Норвегия, където тази гледка е обичайна дори и за май. Но причината е, че наскоро Норвежката автомобилна федерация направи сравнителен тест между 20 от най-продаваните електрически автомобили в страната, за да определи как зимата си отразява на техния пробег и време на зареждане.
А както добре и известно, Норвегия е страната с най-голям пазарен дял на електромобилите и хибридите.
И така, основният извод: средно електромобилите губят по 18,5% от официалния си пробег по цикъла WLTP. Те се зареждат и по-бавно при ниски температури. И още едно интересно откритие (ако първите две са такива, но тук се посочват конкретни цифри): електромобилите не изгасват, когато батерията им се изтощи, а първо издават поредица от предупреждения, като до последните няколко километра поддържат функциите за комфорт и скоростта на движение.
Как Volkswagen планира да продава повече от Tesla
Най-добре се справя Hyundai Kona, който губи само 9% от официалния си пробег, който по стандарта WTLP е 449 км. В реални снежни условия той изминава 405 км, достатъчно да излезе пред всепризнатата Tesla Model 3, наредила се на второ място с 404 км.
От европейските играчи Audi E-Tron (във версиите 50 Quattro и 55 Quattro) губи 13% и 14% съответно от заводския параметър за пробег, докато Volkswagen e-Golf губи 11%. Само 10% е загубата при Hyundai Ioniq, който определено може да се определи като лидер по този показател, пласирайки двата свои модели в челото на тази класация.
С пробег от 610 км, Tesla Model S е недостижима за другите модели в този тест, но губи цели 23% от пробега си в студеното време. Още по-голяма е загубата при Model 3 – 28%.
Най-зле представилият се електромобил е Opel Ampera-e. По време на теста той изминава 297 км, което е почти 30% под заводския параметър по WLTP цикъла.
Сметките на VW: електрическият ID.3 е по-евтин от бензинов или дизелов Golf
Тестовото трасе е било еднакво за всички автомобили, като включва микс от градско шофиране, магистрала и извънградски пътища, като скоростите са варирали от 60 до 110 км/ч, като всички автомобили са се движили в режим Есо (или еквивалентния му за отделните модели). Всеки модел е изкатерил един планински проход, като тези с най-дълъг пробег – два. На водачите е било забранено да загреят предварително купетата или батерията, а температурата на климатичните системи е била настроена на 21⁰С. Външните температури са били в диапазона 2,7 до -6⁰С
За да тестват времето за зареждане, водачите са шофирате автомобилите в продължение на минимум 2 часа на магистрала, след което са ги включвали веднага да се зареждат, т.е. батериите са били топли. Зареждани са от 10 до 80% от капацитета.
Батерия с твърд електролит дава 800 км пробег на електромобилите
И тук Opel Ampera-e се представя най-зле, акомпанирана от Renault Zoe. За него французите казват, че може да се зареди за 150 км пробег да 30 минути, но за това време той гарантира 79 км. NAF казва, че е отнело 90 минути да заредят батерията от 2 до 80%. За разлика от френския модел, Audi E-Tron 55 quattro се зарежда до 80% за само 27 минути.
NAF казва, че повечето електромобили запазват скоростта си до последните няколко километра, когато водачите започват да усещат загуба на мощност. Някои автомобили автоматично изключват отоплението. Отбелязват също така, че ако изгасите е-кола в този момент и я оставите така за 30 до 60 минути, след това ще имате достатъчно мощност за изминаване на още няколко километра, които да ви отведат (евентуално) до зарядна станция.
Covid-19 нанася съкрушителни удари на автомобилната индустрия