Д окато пиша тези редове, в Европа трябваше да се струпат хиляди войници на Алианса за най-голямото съвместно военно учение със САЩ (Defender-Europe 20). Явно здравият разум е надделял, защото мероприятието се отмени, но на Стария континент има около 6000 американски щурмоваците, които „завземат” европейска територия. Не са тук с пълното си бойно снаряжение, с което над четири десетилетия F-150 владее автомобилния пазар в САЩ, но европейският му аналог заслужава не по-малко внимание от него.
Зад волана на Ford Ranger Wildtrak
И докато ниските цени, огромните територии и нуждата от железен кон накараха „червените вратове” да издигнат пикапа в култ зад Океана, то в Европа този род автомобили имат малко по-друга роля. Да, те продължават да се любимо возило на родните земеделци, но те могат да се използват и за приятен уикенд сред природата, тъй като товарният им капацитет и върховни офроуд способности го превръщат в идеално средство за това.
Stop & Go: 1033 1098 кг: товароносимост; 28-32 градуса ъгъл на заход, 27 градуса ъгъл на отход; 800-850 мм дълбочина на газене; 230 мм: пътен просвет; 56 500 лв. с ДДС: базова цена на модификацията с единична кабина, 2,0 EcoBlue със 130 к.с. и 340 Нм
Нито съм земеделец, нито съм особен почитател на офроуд машините, но авантюрата ми с Ranger датира от 13 години, през което време винаги съм го харесвал. От първата ми среща с него в Инсбрук през 2007 г. до ден днешен изпитвам истинска симпатия към автомобила.
Причините за това са няколко.
Nissan Juke е призван да се влюбиш в него (тест драйв)
Песен за огън и лед: тестваме BMW X4 M Competition
На първо място това е капацитетът на Ranger да превозва над тон (макс. 1252 кг) полезен товар, което го прави незаменим партньор в бизнеса. Нещо повече, пикапът може да тегли до 3,5 тона прикачен товар, с което дългото къмпингуване в Гърция става песен. Може би тегленето на такъв товар ще предизвика въпросителни с разхода на гориво, но Ranger отговаря и на тях.
Лично аз нито ще използвам пикап за бизнес, нито ще тегля каравана до морето. Затова само маркирам тези му способности. Не мога обаче да пренебрегна външния вид на тестовия модел, тъй като за мен дизайнът е от особено значение. За малко да пусна сълза, когато разбрах, че няма да ме огрее да седна зад волана на Ranger Raptor и да правя от онези скокове в „тубата” (стоманената защита на целия под го позволява), но и оранжевият Ranger Wildtrak е повече от достоен заместник. Моделът е изключително атрактивен, като феновете на добрия стар офроудър ще останат повече от доволни от мъжкарското му излъчване.
VW Golf 8: кралят е мъртъв, да живее кралят (тест драйв)
1,4 л/100 км, но с 300 к.с. и 520 Нм: Opel Grandland X Hybrid4 (тест драйв)
За него се грижат матово черните радиаторна решетка, колони на вратите и капаци на страничните огледала. Сребърната броня, лайстната на праговете и релсите на покрива слагат своя финален щрих. На този фон Nissan Navara (за който ми се удаде възможността да направя едно „кръгче” за директно сравнение) изглежда доста постно, меко казано.
Но феновете на офроуда търсят много по-различни качества от външната красота, които тук изобилстват. Нормално, предвид факта, че влизането в Ranger Wildtrak изисква стъпенка и хващане за дръжката на предната А-колона, за да не неправиш крачолите на панталоните си целите в кал. Това го предполага, тъй като 230 мм просвет и възможност за газене до 850 мм вода подсказват за възможностите на модела. На по-запознатите ще каже, че ъгълът на заход варира от 28 до 32 градуса, а ъгълът на отход от 24 до 25 градуса.
Lexus RX: японска трактовка на определението луксозен (тест драйв)
Skoda Kamiq пасва точно по мярка (тест драйв)
Лично аз не се опитах да изпробвам пълния му офроуд капацитет, но в името на хубавите снимки реших да го снимам на сняг. Съпругата ми изпадна в паника (буквално), след като вкарах едната му гума в доста дълбок леден коловоз, образувал се от топенето на снега. Казусът (смешен за мен, но тежък за нея) се реши, след като включих на бавни (L4) предавки. Малкото място за маневриране (а маневрирането с кола с междуосие 3220 мм е сложна работа) ме принуди да забода задницата малко по-дълбоко в преспата зад мен. Жената пак изпадна в паника, тъй като не е свикнала колелата да въртят, а резултат да няма. Тук решението бе копчето за блокаж на задния диференциал. Снимки не направих (жената, сещате се), но пък се позабавлявах с виковете й.
Феновете на марката и модела ще го обикнат и заради още един факт, а именно трансмисията, която се вгражда в Mustang и F-150. Тя е автоматична и с 10 предавки, каквато аз за пръв път имам възможност за тествам. Работи съвместно с новия 2,0-литров EcoBlue двигател със селективна каталитична редукция (SCR), заменящ досегашния 2,2 TDCi. За различните модификации (кабини стандартна, супер и двойна) моторът се предлага във версии със 130 к.с. (340 Нм), 170 к.с. (420 Нм) и 213 к.с. (500 Нм). Именно с най-мощната му версия е оборудван този оранжев звяр. С неговите параметри (213 к.с. и 500 Нм) той е с 13 к.с. и 30 Нм по-мощен от 3,2-литровия TDCi.
Двете по-маломощни версии са с едно турбо, докато топ вариантът е с две турбини, които работят каскадно в ниските обороти за по-голям въртящ момент и по-пъргава реакция. При по-високи обороти газовете заобикалят по-малкия турбокомпресор, а свеж въздух нагнетява само по-големия.
Заводските данни казват (базирани на тестове в реални условия), че разходът на гориво е снижен с до 9% при 10-степенния автоматик и до 4% с механичните варианти. При моето пробно шофиране не качих разхода над 9,6 л/100 км, като минималното, което видях на борд компютъра, бе 8,9 л/100 км. Правя уточнението, че нито съм теглил, нито съм превозвал евро пале.
Интериорът е страхотен, но с напомнянето, че това е Wildtrak. Брат ми беше като малко дете пред витрина със сладоледи, тъй като е собственик на пикап (а преди години и на Ranger) и голям фен. На него кожената тапицерия на седалките и арматурното табло, гарнирана с оранжев контрастен шев му беше в повече, защото използва своята машина за работа, а не за забавление (изключвам лова). Аз обаче предпочитам лукса. С тези материали Ranger изглежда като луксозен кросоувър, а не машина за работа (тази конкретно е по-скоро от т. нар. lifestyle спектър). Моделът разполага с дигитално приборно табло и с Ford SYNC 3 с 8-инчов цветен сензорен екран и навигация. Бордовият модем FordPass Connect превръща пикапа в мобилен Wi-Fi хотспот, към който могат да се свържат до 10 устройства.
Трябва да отбележа факта, че обновеният Ford Ranger е първият автомобил в този клас, предлагащ система Pre-Collision Assist с функция за разпознаване на пешеходци и интелигентен ограничител на скоростта.
Дотук всичко звучи чудесно, но това не означава, че Ranger няма своите забележки. Лично аз ще кажа, че много се забавлявах с пътното поведение на този огромен автомобил, който буквално прелита над ужасните пътища в България. Листовите му ресори отзад дават своето отражение върху стабилността, но пък веднага сам контрирам себе си със възможността да носи до 1252 кг тегло в легена. Просто сравнения между пътното поведение на SUV и пикап не бива да се правят, още повече, че Ranger притежава офроуд качества, които в момента са по силите на не повече от 10-ина модела на българския пазар. За мен най-голямата критика си остава звукът от работата на двигателя, която наподобява тази на камион. Да, знам, че в САЩ ги наричат trucks, но въпреки това тази конкретна характеристика на новия мотор ме напрягаше.
Напрягаща е и цената на Wildtrak, но пък ценителите на този конкретен тип автомобили ще получат проходимост на всъдеход, интериор на лек автомобил и товароносимост на лекотоварен.
Технически характеристики:
Ford Ranger 2,0 EcoBlue Wildtrak
Размери
Дължина, мм: 5282-5363
Широчина, мм: 1867-2028
Височина, мм: 1800-1873
Колесна база, мм: 3220
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 1996
Макс. мощност, к.с.: 213
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 500 при 1750-2000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: n/a
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: 9,0 – 9,4
Вредни емисии СО2, г/км: 235 - 281
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 85 400