З а Джийн Бердишевски не е било достатъчно да работи като инженер в Tesla и да бъде част от електрификацията на автомобилите.
Искал е нещо повече, нещо свое, и то започва да се осъществява - завод за преработка на суровини за батерии. Нови суровини, не от познатите, за които вече започват да се чуват гласове за запасяване и зависимости, а нови. С тях батериите би трябвало да станат по-евтини, с по-дълъг пробег и живот, да не се влияят от студа и т.н. и т.н.
Пред “Ройтерс” Джийн Бердишевски разкрива, че съоръжението му трябва да заработи от 2024 г. край Вашингтон, а за целта вече се влагат милиони долари. Компанията му се казва Sila Nanotechnologies.
Според младия бизнесмен, откакто Tesla се появява на картата през 2003 г., цените на батериите остават стабилно високи - в плато, а не намаляват, каквато би трябвало да е логиката. В днешно време положението се усложнява заради последствията от войната в Украйна.
Става ясно, че Daimler AG има миноритарно участие в Sila, а стартъпът на инженера работи и с BMW. И с тяхна помощ компанията набра 590 милиона долара през миналата година, като пазарната й капитализация стана $3,3 млрд.
Джийн Бердишевски казва, че Sila може да използва новия завод в Моузес Лейк (щата Вашингтон) за направата на силициеви анодни материали, които, по думите му, притежават с 20 процента повече енергия от познатите сега, които използват графит и на 70 процента идват от Китай.
По-запознатите знаят, че графитът вече е наричан “новото черно злато”.
Визията на Бердишевски съвпада с тази на администрацията на Джо Байдън да се намали зависимостта към Китай, а оттам няма ограничения за силиция.
Заводът ще заработа с мощности, способни да произвеждат материали за батерии за 100 000 автомобила. Целта е на следващ етап да стигат за по 2 милиона на година.
Сега Бердишевски управлява фабрика в Калифорния, чиято продукция може да захрани 1000 коли.
И завършваме с това, че Джийн не е в конфликт с Tesla - напротив, иска да работи с бившата си компания, а и тя разпознава в него бъдещ партньор, сочат информации, макар и без официално потвърждение на този етап.
Още през 2020 г. Илон Мъск заяви, че планира да използва силициеви анодни материали в бъдещите си батерии.