Д обивите на никел и литий ще стигнат за производството на батерии за 14 милиона електромобила в световен мащаб през 2023 г. И за 21 млн. през 2025 г.
Това показва изследване на Групата за транспорт и околна среда (T&E), цитирано от “Ройтерс”.
Сред изводите се посочва, че Европа трябва да си осигури резерви, ако иска по-бързо да направи смяната от колите с вътрешно горене към тези, които са въглеродно неутрални. Най-вече по отношение на цените.
В близко бъдеще нещата от гледна точка и на количествата изглеждат добре, но това може да се промени в бъдеще, предупреждават експерти.
Ако се изключи Русия, като източник на двата метала, те ще са достатъчни за батериите на 19 млн. EV след три години.
През 2021 г. са продадени 4,2 млн. електромобила, което е ръст с повече от два пъти в сравнение с 2020 г., когато са били около 2 млн.
Според консултантската компания LMC, която следи автомобилния бизнес, през 2023 г. изтъргуваните EV ще са 9 млн., а през 2025 г. - 14,2 млн.
Цените на суровините за батириите скочиха в пъти от началото на тази година заради войната в Украйна - Русия добива никел и калий.
В момента има голяма надпревара между САЩ и и Китай за подсигуряването на суровините. В тази връзка Европа трябва да побърза, пише в изследването.
Проблемът е, че докато американците и китайците са осъзнали тенденциите и гледат в бъдещето, това не може да се каже за европейските лидери, фокусирани все още в нефтените продукти, заключава Юлия Полисканова, главен мениджър в T&E.