Как електрическите коли могат да захранват с ток цели градове

Двупосочното зареждане има потенциал да бъде огромен бизнес

Мартин Дешев,
Зареждане електромобили EV Франция

iStock

М ного се говори за това колко важно е зареждането на електрическа кола. Тъй като тя се зарежда по-бавно от пълненето на резервоар с течно гориво, това създава много притеснения в собствениците дали ще имат достатъчно заряд и време за зареждане между пътуванията си.

Всъщност истината е, че почти всяка кола, включително електрическата, прекарва преобладаващата част от своя живот паркирана. В случая на EV-тата, това означава, че милиони автомобили със заредени батерии просто стоят и не се използват.

А това всъщност е огромно количество енергия, което може да се оползотвори, съобщава Autoblog. Именно това е концепцията V2G (Vehicle-to-Grid) или казано на нормален български език – автомобилът да може да „връща“ ток в енергопреносната мрежа.

V2G позволява на автомобилите динамично и интелигентно да управляват своето зареждане. Просто колата трябва да е свързана постоянно с мрежата, когато е паркирана. Останалото се управлява от системите.

И така тя може да се зарежда в периодите, когато в района натоварването е по-слабо и знае, че типичното ѝ време на излизане например е в 7:30 ч., а през останалото време, да бъде участник в захранването и да предава своята енергия към мрежата. Това ще помогне за намаляване на натоварването на инфраструктурата и по-добро балансиране на консумацията и разходите. Пък и може да носи малки печалби на собствениците на коли, тъй като ще получават пари за тока на своето EV.

Според Ник Уули, изпълнителен директор на софтуерната компания ev.energy, 1 млн. EV-та могат за кратко време да осигурят електричество колкото голяма атомна централа. А това ще е от безценна помощ в пикови часове, особено например в студени дни, когато повече хора използват и отопление. Или пък през горещи летни жеги, когато климатиците работят на максимум.

Вече все повече автомобилни производители внедряват V2G в своите модели или се подготвят да го направят. Инфраструктурата също може да се справи, като е нужен само умен електромер и съответните регулаторни разрешения.

„Това е бизнес за много пари. Всички ще искат част от него“, казва Дорон Френкел, изпълнителен директор на Driivz.

Вече има и хора, които се възползват. Британецът Шилпен Пател продава тока от своя Nissan Leaf на домашния си доставчик от 2020 г. насам. Това е довело до намаляване на сметката му за електричество с 871 долара годишно, което за неговата консумация е свиване с една трета.

Подобни проекти вече има и в Германия, Нидерландия и други страни. Повечето от тях са доста малки, засега, но показват потенциал и интерес. А с увеличаването на колите, които поддържат технологията, намаляването на цените на съвместимите зарядни, интересът ще расте. И тъй като ползата е за цялата система, регулаторите също ще са склонни по-бързо да облекчат процедурите.

електрически автомобил електромобили коли автомобили електричество