Н ова гама от по-компактни и достъпни електрически Ford-ове ще бъде създадена от предстояща архитектура „skunkworks“, върху която фирмата цели да произвежда най-ефективните електрически автомобили в света.
Тази нова платформа, чиято разработка се ръководи от бивш инженер на Tesla, може да подкрепи духовните наследници на Fiesta и Focus и да замени Puma, както и да разкрие потенциала за други малки автомобили на Ford, пише Autocar.
Архитектурната програма все още е в етап на проектиране, но това е първият конкретен знак, че Ford вижда път обратно към предлагането на цял набор от по-достъпни модели под новите Explorer, Capri и Mustang Mach-E в допълнение към Puma.
„Прекарваме доста време на корпоративно ниво в разговори за достъпност“, казва пред Autocar Марин Дяя, главен оперативен директор на подразделението Model E на Ford.
Знаем, че трябва да го направим и това е мускул, който трябва да изградим с времето. Ако погледнете нашата гама в световен мащаб, на този етап всъщност нямаме много в достъпния сегмент. Ключът за нас е да бъдем достъпни, диференцирани и печеливши.“
„Въпросът е: как се конкурирате в този сегмент, особено ако имате много евтино производствено място като Китай, което произвежда достъпни автомобили?“
Новата архитектура ще бъде използвана за замяна на следващата Puma. Това неизбежно ще бъде електрически модел и ще служи като заместител на текущия електрически вариант на Puma, който ще се присъедини към гамата по-късно тази година.
Първата кола, базирана на новата платформа – която ще бъде пусната първо в САЩ – ще пристигне в „края на 2026 г. или началото на 2027 г.“, казва Гяя.
Перспективата за други модели е теоретична в момента, но коментарите на Гяя относно достъпността носят надежда, както и очакване, че Puma няма да бъде единственият Ford под Explorer.
Като се има предвид, че Explorer е дълъг 4,5 метра и започва от 40 000 британски лири, има достатъчно място под него, за да може Puma да се присъедини към други модели.
Както всички бъдещи Ford-ове, каквито и модели да идват от новата архитектура, няма да бъдат с конвенционална форма и размери и ще бъдат „диференцирани“ в своите сегменти, според Гяя.
Разработването на новата платформа се води от Алън Кларк, работил за Tesla дълги години.
Той дойде във Ford преди няколко години и се опитва да изгради най-ефикасната платформа за EV на света. Това е целта.”
Скорошен материал от щатския TechCrunch разкрива, че екипът включва инженери от Tesla, Rivian и Apple, дори има аеродинамици от Формула 1.