Е вропейският пазар на евтини електромобили е „отворено платно” за китайските производители, смята Патрик Колер, Изпълнителен директор на френския доставчик на авто части Faurecia.
Коментарите на Колер идват на фона на представения от BYD електромобил Seagull, чиято цена в Китай е равностойна на малко над 10 000 евро. А не е само BYD, много са китайските марки, които планират навлизането или разширяване на дейността си на европейския пазар.
“Смятам, че атрактивна кола за китайските клиенти ще бъде атрактивна кола за европейските клиенти”, предава Automotive News, позовавайки се на Reuters.
Колер казва, че се е срещнал с шефовете на над две дузини китайски производители в Шанхай. Много от тях искат да продават в Европа.
Заради тяхното „фантастично конкурентно предимство”, Колер предрича, че китайските производители може да продават по 1 млн. коли годишно в Европа, което представлява 8% пазарен дял спрямо миналогодишните продажби на континента.
Изложението в Шанхай и моделът Seagull са показали едно: китайските марки водят при производството на електромобили, които са ценово и технологично конкурентни в бюджетния клас.
„Seagull е поредното проявление на агресивния дефлационен натиск, идващ от (китайските) автомобилни производители“, казва анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас, прогнозирайки „по-агресивен натиск“ от страна на китайските компании да продават базови електромобили извън Китай.
Бил Русо, основател и изпълнителен директор на базираната в Шанхай стратегическата консултантска фирма Automobility, прогнозира, че Seagull ще стане най-продаваният автомобил в Китай в рамките на шест месеца след пускането му на пазара. „Това предефинира целия пазар от гледна точка на цена-качество“, казва той.
Русо прогнозира, че цената на Seagull ще е притегателна за клиентите по света.
Достъпността е привлекателна за всеки навсякъде, независимо дали става въпрос за нововъзникващ пазар, САЩ или Европа, този вид кола с подобна цена ще се продава.“
Китайският износ на автомобили нарасна четири пъти между 2020 и 2022 г. до 2 млн. Очаква се износът на автомобили тази година да достигне 3 млн., ако темповете от първото тримесечие се запазят.
Към момента BYD не е обявил планове за износ на Seagull, чиято цена е под тази на BYD Dolphin, който в Китай стартира от 116 800 юана (16 300 евро). BYD ще започне да продава Dolphin в Европа през четвъртото тримесечие на годината.