Е вропейският съюз ще наложи наказателни мита за електрическите автомобили от Китай преди лятото. Валдис Домбровскис, търговският комисар в Брюксел, дава тази заявка пред Politico.
След като Джо Байдън вдигната митата от 25 на 100% за електромобили (но и за батерии, материали и др.), ЕС е подложен на напрежение. Експерти съобщават, че съществуващите мита могат да се вдигнат от сегашните 10% до 25-30%. Това ще засегне не само китайските марки, внасящи своите модели в Европа, но и западните, произвеждащи електромобили в Китай, говорим за Tesla Model 3, BMW iX3 и Dacia Spring.
През април Европейската комисия се оплака, че BYD, SAIC и Geely не оказват нужната подкрепа при разследването на ЕС, като са отказали да отговарят на въпроси, свързани с прозрачността при субсидирането и веригите на доставки. Европейските избори на 9 юни също играят важна роля при взимане на решение за налагане на по-високи мита. Има партии, които се надяват да извлекат политически дивиденти от подобен ход.
Както споменахме, митото в момента е 10%. Към това се добавят транспортните разходи. Митото в посока Китай е между 15 и 20%, но този път поемат малко автомобили, основно луксозни, например S-Class, 7 Series и т.н., където цената не е от особено значение. Повечето европейски производители, продаващи коли в Китай, ги произвеждат на китайска територия.
Мито от 25 до 30% е правдоподобно,” казва автомобилният анализатор Матиас Шмид. “Банка UBS анализира китайските автомобили през декември и установи 30-процентно ценово предимство,” обяснява Шмид.
Ако това е така, налагането на мито до 30% само (и евентуално) би изравнило правилата на играта, но не и да играе наказателна роля. Конкуренцията би се възстановила и нечестните практики биха били компенсирани.
Но сред страните-членки няма единство по въпроса. Лидер на крилото „ЗА“ е Франция, която подкрепя масовите френски марки, които нямат интереси в Китай. От другата страна на барикадата е Германия, която е твърдо „НЕ“, тъй като за повечето германски производители китайският пазар е най-големият, те продават много и произвеждат много.
Затова Германия не иска търговска война с Китай. Нещо повече, подобна би била кошмарна за цялата германска автомобилна (и не само) индустрия. Тук може да споменем някои цитати на видни германски индустриалци: „Прострелване в крака“, „Рязане на собствена плът“ и т.н.
Ако митата от 25-30% бъдат въведени, експерти казват, че това няма да доведе до колапс на търговските отношения между Китай и Европа, напротив, ще ускори навлизането на по-големи китайски инвестиции на Стария континент. Това е така, защото компаниите със сериозни интереси към европейския пазар плануват и строят заводи в Европа, за да избегнат именно тези мита.
Единствената въпросителна е: Как ще реагира китайското правителство на подобен ход. В най-добрия сценарии: без твърд отговор, или поне отговор в същия размер. В най-лошият случай: показване на сила и твърдост, при който случай най-големият губещ ще е китайският бизнес на германската индустрия като цяло.