ЕС планира наказателни мита до 30% за електромобили от Китай

След като САЩ наказа същите със 100% мито, Европа обмисля скок на митата, но в далеч по-скромни размери. Как това ще се отрази на клиентите, никой не може да каже

китайски автомобили Denza

BYD/Denza

Е вропейският съюз ще наложи наказателни мита за електрическите автомобили от Китай преди лятото. Валдис Домбровскис, търговският комисар в Брюксел, дава тази заявка пред Politico.

След като Джо Байдън вдигната митата от 25 на 100% за електромобили (но и за батерии, материали и др.), ЕС е подложен на напрежение. Експерти съобщават, че съществуващите мита могат да се вдигнат от сегашните 10% до 25-30%. Това ще засегне не само китайските марки, внасящи своите модели в Европа, но и западните, произвеждащи електромобили в Китай, говорим за Tesla Model 3, BMW iX3 и Dacia Spring.

През април Европейската комисия се оплака, че BYD, SAIC и Geely не оказват нужната подкрепа при разследването на ЕС, като са отказали да отговарят на въпроси, свързани с прозрачността при субсидирането и веригите на доставки. Европейските избори на 9 юни също играят важна роля при взимане на решение за налагане на по-високи мита. Има партии, които се надяват да извлекат политически дивиденти от подобен ход.

Както споменахме, митото в момента е 10%. Към това се добавят транспортните разходи. Митото в посока Китай е между 15 и 20%, но този път поемат малко автомобили, основно луксозни, например S-Class, 7 Series и т.н., където цената не е от особено значение. Повечето европейски производители, продаващи коли в Китай, ги произвеждат на китайска територия.

Мито от 25 до 30% е правдоподобно,” казва автомобилният анализатор Матиас Шмид. “Банка UBS анализира китайските автомобили през декември и установи 30-процентно ценово предимство,” обяснява Шмид.

Ако това е така, налагането на мито до 30% само (и евентуално) би изравнило правилата на играта, но не и да играе наказателна роля. Конкуренцията би се възстановила и нечестните практики биха били компенсирани.

Но сред страните-членки няма единство по въпроса. Лидер на крилото „ЗА“ е Франция, която подкрепя масовите френски марки, които нямат интереси в Китай. От другата страна на барикадата е Германия, която е твърдо „НЕ“, тъй като за повечето германски производители китайският пазар е най-големият, те продават много и произвеждат много.

Затова Германия не иска търговска война с Китай. Нещо повече, подобна би била кошмарна за цялата германска автомобилна (и не само) индустрия. Тук може да споменем някои цитати на видни германски индустриалци: „Прострелване в крака“, „Рязане на собствена плът“ и т.н.

Ако митата от 25-30% бъдат въведени, експерти казват, че това няма да доведе до колапс на търговските отношения между Китай и Европа, напротив, ще ускори навлизането на по-големи китайски инвестиции на Стария континент. Това е така, защото компаниите със сериозни интереси към европейския пазар плануват и строят заводи в Европа, за да избегнат именно тези мита.

Единствената въпросителна е: Как ще реагира китайското правителство на подобен ход. В най-добрия сценарии: без твърд отговор, или поне отговор в същия размер. В най-лошият случай: показване на сила и твърдост, при който случай най-големият губещ ще е китайският бизнес на германската индустрия като цяло.

Източник на статията: electrive.com

мито Китай търговска война Европейски съюз