Н е всички вярват, че електрическите автомобили са универсалното решение за мобилността във всяка точка на света. Карлос Тавареш е сред хората, които имат своите съмнения, които той изрази по време на форума Freedom of Mobility, организиран от Stellantis.
Трябва да се отдалечим от догматичното мислене, че един размер пасва на всички“, каза изпълнителният директор на Stellantis. „Не смятам, че това ще проработи. Това, което искам да добавя, е, че настоящите EV могат да са решения за част от обществото ни.”
Тавареш е убеден, че батериите за EV се нуждаят от „драстичен пробив по отношение на химичния състав”, за да се намали теглото им наполовина през следващото десетилетие. Той казва още, че настоящите около 500 кг суровини за производството на един пакет батерии „не изглежда като много разумен изход”, пречупен през призмата на екологията.
Няма смисъл, казва още той, да вкарваш допълнителни 500 кг суровини в електромобил, за да постигнеш „разумен” пробег от 400 км. „Това ще се промени през следващото десетилетие от нов химичен състав, който, между другото, да се надяваме, че ще реши проблем с недостига на литий.”
Роберто Шафер, професор във Федералния университет на Рио де Жанейро в Бразилия казва, че около 800 млн. човека нямат достъп до електричество, „много повече” не могат да разчитат на стабилно електрозахранване.
Шафер, който изучава как обществата могат да постигнат въглероден неутралитет, казва, че на електромобила се гледа като на панацея от „световна северна перспектива”, което се отнася за Европа и Северна Америка. Той смята, че биогоривата ще свършат по-добра работа от EV.
Електрическата мобилност не е решението, поне не в следващите 20 или 30 години, когато наистина трябва да постигнем СО2-неутралитет”, заяви професорът по време на същия форум, организиран от Stellantis. „Трябва да мислим за енергийната бедност. Транспортната бедност е истинско нещо в световния юг. Трябва да имаме предвид, че там няма едно решение на всички нужди, когато говорим за мобилност."
Водородът, казва Тавареш, не е разумна алтернатива за сегашния масов транспорт, защото е много скъп.
"В близко бъдеще може [евентуално] да е решение за автопарковете на големите корпорации, но със сигурност не и за обикновения човек.”