Е вропейците ще се отправят към урните това лято, за да изберат новите членове на Европейския парламент. Лука де Мео, изпълнителен директор на Renault Group, изпрати отворено писмо, в което очерта предизвикателствата пред автомобилната индустрия и дава своите възгледи за посоката, в която той смята, че политиката трябва да поеме по отношение на автомобилния отрасъл.
Де Мео, който е и президент на Асоциацията на автомобилните производители в Европа, подчерта, че индустрията е изправена пред уникално предизвикателство. Тя трябва да се декарбонизира, като в същото време се адаптира към възхода на технологията, която трансформира производителите в доставчици на мобилност.
Де Мео пише, че европейските автомобилни компании са поставени в особено неизгодна позиция в този преход, тъй като Китай инвестира масирано в автомобилния сектор, а САЩ въвежда данъчни облекчения за произведените в Америка електромобили и батерии. В същото време той твърди, че европейските производители биват задушавани от екологични регулации.
Целта на това регулаторно бреме е да направи Европа шампион в екологичната защита, надявайки се, че това ще допринесе за социалния прогрес на световно ниво“, пише Де Мео. „Проблемът е, че другите търговски блокове следват бавно този тренд, което има отрицателно влияние върху конкурентността на европейския бизнес.“
План от шест точки
За да бъдат разрешени тези проблеми, Де Мео представя план от шест точки. Първо, той иска ЕС да разработи индустриална стратегия за своя бизнес сектор, в центъра на който е автомобилната индустрия. Второ, той иска производителите да се срещнат с учени, профсъюзи, НПО-та, за да се разработи тази стратегия, която ще подкрепи индустрията по същия начин, по който, казва Де Мео, Китай подкрепя своите производители на коли и батерии, а също и другите свързани бизнеси.
Трето, той иска да се сформира нов орган, който на практика да регулира регулациите, да се забави стартирането на нови такива, които са насочени срещу автоиндустрията. Четвърто, той иска да увеличи достъпа на водачите до зелена енергия. Пето, Де Мео иска Европа да усъвършенства софтуерната си експертиза и веригата си на доставки на суровини, от които се произвеждат автомобилите, и електромобилите в частност.
И за финал, той иска ЕС да подкрепи автомобилната индустрия с модел, който комбинира най-доброто от стартегиите, използвани от САЩ и Китай. Той казва, че автомобилната индустрия не се противопоставя на европейската Зелена сделка, но иска регулатори да погледнат по различен начин на нея.
Не само електромобили, а също е-горива и водород
Лука де Мео не спира дотук, той смята, че електрическите коли не трябва да са единствената технология, която ЕС смята за „зелена“. Той смята, че е-горивата и водородът може да са въжни в бъдеще. Той призовава и за по-големи инвестиции в малки, леки, евтини автомобили, които, според него, които са били извадени от уравнението заради регулациите за безопасност и вредни емисии.
Желанието на босът на Renault е ЕС да улесни съвместната работа на европейските производители. Той призовава парламента да стандартизира автомобилната към инфраструктурната технология. Нещо повече, той иска частта от софтуерно базираните автомобили, която е скрита от клиентите да бъде споделяна между производителите.