П резареждането на батериите е основната тегоба на електрическите автомобили. Нуждата от кабели, дългото чакане и търсене на станции е най-голямата пречка за популяризирането им. Компанията Electreon има решение – защо просто не направим електрифицирани пътища? Такива скоро ще са факт тестово в Детройт, съобщава Autoblog.
Технологията взаимства принципа на работа на безжичните зарядни за смартфони. В пътищата ще се вградят плочи, които ще „излъчват“ електрически заряд, когато засекат, че над тях има електромобил. За целта и самият електромобил трябва да разполага с нужното оборудване и подобаваща своя „плоча“ на дъното си. Някои производители и сега предлагат такива екстри, но те са за домашни зарядни, които да се поставят на пода на гаражите.
Новата технология е на сходен принцип, но с по-различна идея. Electreon ще електрифицира 1.6км път в Детройт за първи публичен тест. Колите ще могат да се зареждат докато се движат по него.
„Така може да удължите пробега си. Не е нужно в колите да се слагат големи батерии, което намалява разходите, а плавното зареждане намалява натоварването върху електрическата мрежа. Ако искаме да достигнем високо ниво на приемане на електромобилите, зареждането е основната бариера“, казва Стефан Тонгур, вицепрезидент на Electreon за САЩ.
Компанията е разработила и софтуер и сървъри, които интелигентно да управляват електричеството. Капацитетът на всеки път ще може да се коригира според натовареността и така да се осигурява повече енергия в даден район, когато има увеличен трафик. Също така ще може да преценява дали да зарежда дадена кола или не, на базата на капацитета в батерията ѝ. Това ще става автоматично, без да се налага шофьорът да се грижи за процеса.
„Ако колата има малка батерия, няма значение дали се зарежда тази миля или следващата, но това може да е от голяма полза за мрежата. Ако имаме този гъвкав ресурс, това може да промени играта за доставчиците на електричество“, коментира Реган Зейн, част от щатския университет на Юта.
Технологията вече е тествана в Балинген, Германия, където е внедрена в паркоместа на крайни спирки на електрически автобуси. Подобен вариант за превръщането на паркоместа в безжични зарядни площадки също ще е от полза. Тя строи и електрифицирани пътища и в Израел и Швеция.
Тонгур казва, че първоначално именно подобни решения по места ще е основният път за навлизане и развитие на технологията. Създаването на споделена платформа, която да се използва от различни превозни средства, не само камиони и от различни компании, има най-голяма логика, допълва той. За целта компаниите още сега трябва да започнат да мислят и работят в тази посока.