Ж ителите на Брюксел имат 16 години, за да преминат на електромобили или автомобили с алтернативно гориво (AFV). Местната власт одобри плана за подобряване на климата, според който дизеловите автомобили ще бъдат забранени да се движат в Брюксел през 2030 г., а бензиновите през 2035 г. Тук се включват и колите на LPG.
Брюксел е първият от трите белгийски региона, който одобрява тази кардинална мярка. Всички три региона трябва да одобрят план за климата, които да се обединят и да формират национален план.
Мерките в Брюксел трябва да доведат до снижаване на емисиите CO2 с 40% до 2030 г., като крайната цел е столицата на страната да е СО2 неутрална до 2050 г.
Забраните не се ограничават само до автомобилите. Моторизираните двуколесни също са обект на разглеждане, като през 2022 г. най-замърсяващите мотоциклети също ще бъдат спрени от движение в града.
Планът на местната управа е за масивни инвестиции в обществения транспорт, вело- и пешеходни алеи. Освен допълнителни станции за метро влакове, ще бъдат изградени няколко велосипедни мрежи, както и пешеходни тунели. Ще се увеличат линиите на трамваите и автобусите.
Правителството работи усилено и за финансова реформа, свързана с данъците на превозните средства. Тя предвижда облагане според използването на превозното средство, а не на база собственост. Това ще рече, че колкото повече караш, толкова повече ще плащаш.
Този план среща отпор от Auto federation Febiac, която не смята, че това решение може да бъде въведено толкова скоро. Кати Мачарис от Centre for Urban Studies казва, че „средният жизнен цикъл на автомобила е 15 години, затова обявяването на целите за след 16 години е реалистично.“ Но тя изтъква факта, че само 10% от жителите на града разполагат с гаражи, което изисква много по-развита мрежа от обществени зарядни станции.
Експертът Вили Миерманс от Hasselt University смята, че цените на електромобилите в момента са пречка, но тя ще бъда премахната. „През 2021 г. европейският закон ще влезе в сила и ще задължи автомобилната гама на производителите да отделя максимум 95 г/км емисии CO2. Ако те искат да продават замърсяващи SUV, ще трябва да произвеждат гама от електромобили, за да компенсират. Предлагането ще се увеличи, което ще снижи цените.“
И Hyundai се включва в партито на ток с 16 модела