П о време на голямо автомобилно изложение, Volkswagen AG обикновено се представя като едно голямо, щастливо семейство, в което всеки член – било то Seat, Skoda, VW, Audi, Porsche, Lamborghini или Bugatti - получава равно време с останалите, за да представи своите новости. Но не и по време на салона във Франкфурт през септември, където цялата пресконференция бе посветена на един единствен модел: електрическият хечбек ID.3. Друг модел на щанда на марката и нямаше.
Докато журналисти и специалисти от бранша се събираха в залата, на големи видео стени течаха кадри на зелени планини, птици чуруликаха щастливо. Светлините загаснаха и на сцената се появи трио ID.3. На зрителите Херберт Диес заяви: „Това е електрически автомобил за хората, който ще превърне електрическата мобилност от нишова в масова.”
Това е гигантски залог за производителя, който търси преоткриването си четири години след признанието, че е лъгал с тестовете за вредните емисии на своите дизелови двигатели. Скандал, който коства на VW над $30 млрд. до момента. Това болезнено събитие даде началото на пълно преосмисляне за компанията, която заяви, че ще инвестира почти $50 млрд. в електромобили, повече от всеки друг производител.
Началото поставя именно ID.3, първият от поне 70 електрически автомобили, които концернът ще разгърне с тази колосална инвестиция. Производството на модела започва през ноември, а през 2020 г. два завода в Китай ще се присъединят, с което годишният производствен капацитет на ID.3 ще стане по-голям от общите продажби на Tesla в историята й.
До 2022 г. компанията очаква да има осем завода по света, в които ще се произвеждат BEV модели (100% електромобили).
Диес, който стигна върха на VW, като преди това натрупа нужния опит в BMW AG и Robert Bosch, е обещал на мениджърите, че електрическата офанзива ще помогне пазарната стойност на VW да се удвои до 200 млрд. евро, твърдят запознати.
Електромобилите са почти двойно по-скъпи от конвенционалните модели
SUV са повишили драстично консумацията на петрол и емисиите парникови газове
Моментът не изглежда много подходящ за цялата тази инвазия. Експерти твърдят, че се задава голяма финансова криза, а продажбите в Китай падат драстично. Между Китай и САЩ върви безпрецедентна търговска война, в която наскоро бе въвлечена и европейската автомобилна индустрия. Около Брекзит още няма никаква яснота.
Пишем това само няколко часа преди официалната премиера на новия VW Golf VIII, която ще се състои в 19,30 ч българско време. Защото, макар ID.3 (с цена около $30 000 и 360 км пробег) да е насочен срещу Tesla Model 3, вероятно най-голямата му конкуренция ще дойде именно от Golf. Но и самият Golf е пример за промяна, когато нещата се направят по правилния начин. VW стана световна марка след Втората Световна война, когато Beetle печелеше милиони фенове по света. Но през 1974 г. компанията представи Golf, който я изведе до върха на европейската автомобилна индустрия. Прилагайки същия фокус върху масираната е-кампания, „VW може да премине през предизвикателството СО2 като победител,” казва Том Нараян, анализатор в RBC Capital Markets. “ID.3 е крайъгълният камък за цялото това нещо.”
Междинната стъпка по пътя към пълна електрификация: BMW 530e (тест драйв)