С ред висшия мениджмънт в автомобилната индустрия нараства все повече притеснението за разгръщането на електрификацията на световния автопарк. То се е увеличило съществено в сравнение с година по-рано, а причините за това притеснение са продължаващите проблеми по веригите на доставки и нарастващата инфлация.
Световното автомобилно проучване на KPMG (международна консултантска компания) сред 915 мениджъри стига до заключението, че 76% от тях са притеснени от икономиката и високите лихвени проценти и как двете ще се отразят на бизнеса през 2023 г. Базираните в САЩ автомобилни мениджъри са дори по-притеснени (84%).
Крайният извод от проучването е, че изпълнителните директори в индустрията губят оптимизма си за масовото разгръщане на електрическата мобилност в и извън САЩ до 2030 г. Миналогодишното проучване за очакваните световни EV продажби до 2030 г. варира от 20% до 70%.
Тази година тези числа са спаднали от 10% на 40%. В САЩ средните очаквания за продажби на електромобили са 35% от пазара на нови автомобили. През 2021 г. предвиждането е било за 65% през 2030 г.
защо това е проблем за правителството на САЩ? Защото администрацията на Байдън се цели в постигане на 50% дял на електрическите автомобили до 2030 г.
"Все още има усещане за оптимизъм в дългосрочен план, но по-важното – има усещане за реализъм в краткосрочен план. Виждате този реализъм в цялото проучване,” казва Гари Силберг, шеф на световното автомобилно подразделение на KPMG. "Може да се оптимисти в дългосрочен план, но в краткосрочен план трябва да сте реалист. Вече не говорим за слънчеви дъги, пеперуди и еуфория, играта е в ход."
Освен притесненията за икономиката и доставките, мениджърите са притесняват още от показващите се цени на суровините за батериите, както и от по-стриктните изисквания за федералните субсидии при покупка на електромобили (в САЩ специално).
Мениджърите, взели участие в проучването, продължават да поставят Tesla като световен EV лидер през 2030 г., особено с високото търсене на Model 3 и Model Y през последната година. Но лидерството на Tesla (233 гласа от анкетираните, през 2021 г. те са били 418) вече не е толкова осезаемо, защото малко по-назад застават Audi (206), BMW (196) и дори Apple (133), която е много далеч от показването на първия си автомобил. Само преди година Apple получи 91 гласа в анкетата.
Проучването установява още, че 83% от участвалите в него са „уверени” в по-високите печалби през следващите пет години, увеличение от 53% спрямо миналата година.
Проучването на KPMG е проведено през октомври. Повече от 200 от респондентите са били изпълнителни директори, 209 са били топ мениджъри от ниво С. Над 300 са били от Северна Америка, включително 252 от САЩ.