И Канада запя в хора: забранява продажбата на ДВГ през 2035

Това ще се случи на три етапа с квоти за продажбата на ZEV (автомобили с нулеви вредни емисии), но с едно любопитна специфика

Пламен Георгиев,
зарядна станция електромобили

iStock

К анада се присъединява към Европейския съюз, Великобритания, няколко щата в САЩ (включително Калифорния), последният от които Орегон, забраняващи продажбата на нови конвенционални автомобили след 2035 г.

Канадското правителство възнамерява да наложи продажбите само на ZEV (автомобили с нулеви вредни емисии) чрез квоти. Така до 2026 г. продажбите на ZEV трябва да се равняват на 20% от общите продажби. До 2030 г. процентът скача на 60, а през 2035 г. – 100. Това решение трябва да помогне на страната да постигне въглеродна неутралност до 2050 г., тъй като ще спомогне да обновяване на канадския автопарк, средната възраст на който е 15 години.

Правителството посочва също, че лекотоварните автомобили (леки автомобили, SUV и пикапи) генерират около половината от вредните емисии от транспортния сектор. Предстои 75-дневно обществено обсъждане, след което ще бъде публикувано и финалното решение.

Много важно е тук да се отбележи, че под ZEV се приемат електромобилите с батерии, водородните автомобили с горивни клетки и… плъг-ин хибридите. А както е известно, PHEV разчитат на ДВГ и електромотор. Така че реално няма да има пълна забрана върху ДВГ (поне в този вариант), тъй като плъг-ин хибридите ще играят важна роля в „северните и отдалечени райони на страната”.

Квотите и крайната цел изглеждат доста амбициозни. Statistics Canada посочва, че през 2019 г. регистрираните в Канада електрически лекотоварни автомобили (леки коли, SUV и пикапи) са само 2,9%. Процентът стига 3,5 през 2020 г. и 5,2 през 2021 г. През първата половина на тази година регистрациите вече са 7,2% като се очаква да продължат да растат в бъдеще.

електромобили Канада ДВГ забрана на ДВГ