Lotus и Smart са новите членове на SUV клуба. В следващите две години очакваме в него да влязат още Alpine, Ferrari и Polestar. И ако е нормално всички да имат SUV, то какво да кажем за Ferrari?
Но огромните печалби, които носят този тип автомобили, дават смисъл на всяко престъпление срещу философията на Енцо Ферари.
От къде идват тези печалби? Първият фактор са споделените платформи, вторият са по-високите цени спрямо донора, на чиято база са изградени. А ценовата разлика е доста сериозна, показват данни на JATO Dynamics.
В Италия, например, SUB от сегмент В е 35% по-скъп от съпоставим лек автомобил. Тази разлика пада до 11% в луксозния сегмент F. Средната ценова разлика между SUV и съпоставим лек автомобил е 33% във всички сегменти. Това е причината почти всички да залагат на кросоувърите.
Почти, но не всички. Към днешна дата SUV в гамата си все още нямат 11 марки: Abarth, Alpine, Bugatti, Chrysler, Ferrari, Lancia, Lucid, McLaren, Pagani, Polestar и Ram. Списъкът не включва нишови компании като Caterham, Morgan, Dallara, Rimac, Koenigsegg и др.
В следващите няколко месеца очакваме Ferrari Purosangue. Chrysler наскоро представи концепцията Airflow, докато Abarth няма SUV.
Bugatti, McLaren и Pagani са специализирани в супер- и хиперавтомобилите, така че не страдат от проблем с маржовете. Интересното е, че Ram е шестата по големина марка под шапката на Stellantis, но се концентрира върху пикапите. В плановете на Lancia все още не се вижда задаващ се SUV.
На този фон може да изброим 10 компании с по 10 и повече кросоувъра в гамата си. Лидер е Toyota с цели 17 модела, следвана от Volkswagen с 16. Ford и Hyundai имат по 13, Mercedes има 12. С по 11 са Audi Chevrolet, а с по 10 са Jeep, Kia и Nissan.