Тайните на автомобилните финанси: как компаниите заработиха огромни печалби

19 от най-големите фирми имат общо 1,89 трилиона долара оборот. За 2021 г. Tesla е изкарала средно по $6693 на продажба

,
Доларова кола пари

iStock

В ече няколко пъти изяснихме, че колкото и да се оплакват фирмите от проблемите и предизвикателствата, с които се сблъскаха през миналата година, повечето от тях всъщност са реализирали рекордни печалби. И то в пъти.

Това показаха данни на агенции и големи автомобилни медии. Данните на пръв поглед изненадват, но си имат своето логично обяснение: фирмите вдигат цените, намаляват разходи, отлагат представянето на нови модели и модификации.

Така се оказа, че печелят от маржове. Което дотолкова се е усладило, че почваха да заявяват как и в бъдеще ще залагат на тази стратегия. Още повече предизвикателствата остават: според прогнози проблемът с полупроводниците няма да се реши тази, а вероятно и следващата година; вече има и война, все още не напълно е решен казусът с доставките на компоненти.

В пореден анализ, публикуван от JATO Dynamics, специалистът в автомобилната индустрия Хуан Фелипе Муньос надниква именно в печалбите на 19 компании, как те се формират, с какви маржове оперират и т.н.

Нека се има предвид, че марките са значително повече, тъй като BMW Group, Volkswagen Group, General Motors, Geely, Stellantis и т.н. са изследвани като концерни, а не като отделни брандове в тях.

Ето и пълният списък по азбучен ред:

Aston Martin, BMW Group, Daimler, Ferrari, Ford, Geely Group, General Motors, Honda, Hyundai Motor Group, Isuzu, Mazda, Renault-Nissan, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata Group, Tesla, Toyota и Volkswagen Group.

За 2021 г. общите приходи на 19-те възлизат на 1,89 трилиона долара. Това е с 13 процента повече в сравнение с 2020 г., но с 6 на сто по-малко спрямо 2019 г.

Следва първото доказателство за направените по-горе изводи. За 2021 г. са продадени 69,54 млн. нови автомобили. С 2% повече от 2020 г. и цели 14% по-малко от 2019 г.

Средната цена на автомобил за 2021 г. е била 27 270 долара (24 850 евро). Това е с 11 процента повече, отколкото през 2020 г. и 10% ръст над 2019 г.

Оперативната печелба на 19-те за м.г. възлиза на 143,97 милиарда долара (132,51 млрд. евро). Тук са сметнати приходите и разходите за производство, транспорт, данъци и такси.

На всеки 100 долара оборот, автомобилните гиганти са заработили средно по $7,60. За 2020 г. тази стойност е била $3,60 на $100, а за предпандемичната 2019 г. - $5,10 на $100.

Пак да напомним, всичко това е на фона на значително по-малко изтъргувани коли.

През миналата година средната чиста печалба на продаден автомобил възлиза 2069 долара (1904 евро). За 2020 г. - $892 (821 долара), а същата стойност за 2019 г. е била $1207 (1169 евро).

Виждате колко сериозно е увеличението спрямо “нормалната” 2019 г.

В анализа на JATO Dynamics се посочва, че по-големият брой продадени SUV и електромобили са помогнали на производителите да излязат на “зелено” и то с много. За сметка на седаните например. Което обяснява още една тенденция - постепенното изоставяне на добрите стари каросерии с четири врати и багажник за сметка на кросоувърите. А за EV е ясно, но и там личи форсиране.

Сред марките първото място убедително е за Ferrari. Печалбата на луксозната италианска “конюшня” е нараснала до 25,5 на сто (от 21,4 за 2020 г.) през 2021 г. В Маранело печелят средно по $106 078 (97 570 евро) на продажба! На второ място - на доста голяма дистанция, е Tesla - $6693 на кола.

Голяма дистанция, но никак не лош резултат, като се има предвид, че през 2021 г. една от гордостите на Илон Мъск пласира 936 222 коли.

Всеки може да си направи изводите сам.

JATO Dynamics

продажби на автомобили нови коли печалба автомобили маржове Ferrari 488 GTB Tesla Giga Texas приходи анализ