А ко електромобилите не поевтинеят в близките години, „пазарът ще се срине“.
Такова предупреждение отправи главният производствен директор на Stellantis Арно Дебьоф по време на посещение в завод на концерна във Франция - популярният покрай Peugeot Citroen “Тремери”, предаде Autonews.
Така днес изявления за историческото решение за въвеждане на нулеви въглеродни емисии в моторните превозни средства от 2035 г. в ЕС дойдоха и от другия голям европейски мултибранд - след Volkswagen вчера.
Stellantis се стреми да намали разходите за производство на електрически коли с 40 процента до 2030 г., разкри Дебьоф.
Производителят, обединяващ 14 марки в Европа и САЩ, планира да започне да произвежда някои части “ин хаус” и също така да оказва натиск върху доставчиците да намалят цената на своите продукти (компоненти и суровини).
Stellantis има намерение да представи повече от 75 напълно електрически модела до края десетилетие и да трансформира поне някои от своите френски автомобилни заводи, за тази цел. Въпреки че компанията харчи големи средства в тази насока, тя се стреми да поддържа големи печалби, разчитайки на допълнителни приходи от софтуер и услуги, както и някои скъпи возила.
Цените на електромобилите се покачват бързо. Tesla повиши цените с до 6000 долара на само този месец, а това направиха и други.
И докато Stellantis ще се съобрази с решението на ЕС за 2035 г., политиците изглежда "не се интересуват" дали автомобилните производители имат достатъчно суровини, за да подкрепят голямата промяна, каза пък главният изпълнителен директор Карлос Таварес в друг френски завод.
По-голямото търсене на EV между 2024 и 2027 г. - период, в който европейците още ще изграждат заводи за батерии и няма да могат да посрещнат в пълна степен търсенето, ще бъде от полза на азиатските компани. И ще "изложи на риск" Запада, прогнозира Тавареш.
Stellantis планира пет големи завода за батерии в Северна Америка и Европа с общ капацитет на производство 400 гигаватчаса до 2030 г. Тавареш добави, че компанията не изключва възможността да закупи мина, за да осигури доставките на суровини.
Stellantis също обмисля до каква степен може да произвежда собствена енергия, за да се справи с нарастващите цени в случай на прекъсване на доставките на газ в резултат на руската инвазия в Украйна.
Пътуванията на босовете на Stellantis целяха да покажат как автомобилният производител трансформира някои от своите заводи за двигатели с вътрешно горене и трансмисии в силови агрегати за EV.
Тавареш не даде гаранции, че всички европейски съоръжения на концерна ще направят прехода, като добави, че това зависи какво ще се случва на пазара.