VW: Производството на батерии е по-голямо предизвикателство от забраната на ДВГ през 2035 г.

Първи коментар от шеф на германския концерн след историческото споразумение, постигнато в Люксембург

Volkswagen ID AERO

, Volkswagen

Електрическият седан Volkswagen ID AERO ще се появи серийно догодина - първо в Китай, а след това и в Европа.

С поразумението на ЕС за постепенно премахване на автомобилите с двигатели с вътрешно горене за малко повече от 12 години е предизвикателство. Но не по-голямо от производството на достатъчно батерии за електрическите коли, заяви финансовият директор на Volkswagen Арно Антлиц, цитиран от “Ройтерс”.

Коментарът дойде, след като страните от ЕС сключиха крайно споразумение за мерки за борба с изменението на климата. Сред тях е изискването новите автомобили, продавани в ЕС, да са с нулеви въглеродни емисии от 2035 г.

Това ще направи невъзможна продажбата на двигатели с вътрешно горене в сегашния им вид. Европейската комисия за първи път предложи пакета миналото лято, а днес той стана закон за ЕС.

Това е предизвикателство. Смятаме, че е постижима цел, каза главният финансов директор на VW Арно Антлиц на конференция на Reuters Automotive Europe днес. - Но най-предизвикателната не е увеличаването на производството на автомобили, а увеличаването на производството и доставките на батерии."

Много по-рано VW обеща, че ще спре да продава автомобили с ДВГ около въпросния срок. Големите производители се надпреварват да осигурят батерии, но намирането на достатъчно суровини за тях може да е по-голям проблем.

Ако се стигне до недостиг на литий, никел, манган или кобалт, това може да забави преминаването към електрически превозни средства, да ги направи още по-скъпи и да застраши маржовете на печалбата на марките.

Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Тавареш каза миналия месец, че очаква недостиг на батерии да удари автомобилната индустрия през 2024-2025 г., тъй като производителите се опитват да увеличат продажбите, докато все още строят нови заводи за батерии.

Споразумението в Люксембург дойде след повече от 16 часа преговори, като Италия, България и още три държави искаха поетапното премахване да бъде отложено до 2040 г.

В крайна сметка страните подкрепиха компромис, който запази целта за 2035 г., и поискаха от Брюксел да оцени през 2026 г. дали хибридите могат да се съобразят с целта.

Мярката за 2035 г. бе проектирана така, че на теория всеки тип автомобилна технология - включително хибридната, или дори ДВГ, може да оцелее, стига това да означава, че автомобилът няма емисии на въглероден диоксид. Това стана по предложение на Германия, в правителствого на която се стигна до лек трус заради противоречиви изказвания и желания на коалиционните партньори.

Прегледът на Комисията през 2026 г. ще оцени какъв технологичен напредък е постигнат в хибридните автомобили, за да се установи дали те могат да изпълнят целта за 2035 г.

Ройтерс

Volkswagen Арно Антлиц електромобили двигател с вътрешно горене забрана на ДВГ батерии за електромобили