Я сни са седемте финалиста в конкурса „Автомобил на годината в Европа“. Те бяха избрани измежду 35 модела, от 60-членно жури от 23 европейски държави. Победителят и носител на отличието за 2026 г. ще бъде обявен на 9 януари по време на Международното автомобилно изложение в Брюксел.
Ето и седемте финалиста в азбучен ред: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4, Mercedes-Benz CLA, Renault 4 и Skoda Elroq.
От този подбор става ясно едно: виждаме 6 електромобила и само Bigster е с конвенционално задвижване. Да, веднага може да има и контрааргумент: Citroën C5 Aircross, Fiat Grande Panda и Mercedes-Benz CLA имат и хибридни версии с ДВГ, но пък и трите модела бяха лансирани на пазара в Европа първо в електрическите си изпълнения. Така или иначе, тенденцията е ясна: тази година дебютите на нови електрически модели са повече от тези на конвенционалните. Другият извод е, че производителите вече не се пускат само в една насока, правят моделите си с две възможности за задвижване, от които клиентът може да избира.
Как ще бъде избран победителят? Всеки член на журито ще може да присъди 25 точки, с максимум 10 точки на автомобил, и трябва да гласува за поне пет от седемте финалисти, включително печеливш модел.
Миналата година Renault 5/Alpine A290 грабна континенталната титла, а тази година Renault 4 отново е сред финалистите. Нищо чудно Режията да повтори успеха си, защото в началото на тази година „петичката“ беше доста изявен фаворит на журито. Renault 5 получи най-много гласове с 353 точки, изпреварвайки Kia EV3, който получи 291 точки, и Citroën C3/eC3 с 215 точки. Четвъртото място отиде при Hyundai Interster (172 точки), петото при Dacia Duster (168 точки), шестото при Cupra Terramar (165 точки) и седмото при Alfa Romeo Junior със 136 точки.
