А втосалонът в Токио през 2025 г. заслепи с футуристични дизайни, автономни концепции и изобилие от разнообразни превозни средства. Но сред този високотехнологичен спектакъл, един критичен въпрос остана: Какво всъщност ще задвижва тези бъдещи автомобили?
На изложението стана болезнено ясно, че мечтата за изцяло електрическа мобилност далеч не е свършена работа - и индустрията подсигурява залозите си повече от всякога. Две години по-рано, събитието през 2023 г. беше истински триумф на EV, като почти всяка голяма японска марка обяви агресивен преход към технология, базирана на батерии. Променящият се световен пазар на електромобили и постоянните бариери пред приемането им обаче създадоха момент на дълбока несигурност, оставяйки индустрията в чудене какво предстои.
Японските производители, които отдавна предпочитат хибридите и двигателите с вътрешно горене (ДВГ), изглежда се опитват да се подсигурят. Представители на Toyota, Lexus, Honda и Mazda често се опитват да избегнат отговорите или просто твърдят, че „нямат ясна представа“ какъв източник на гориво ще мотивира много от новите им концепции. Тази несигурност контрастира рязко с по-ранния, уверен стремеж към изцяло електрическо бъдеще.
Много автомобилни производители все още демонстрираха елегантни EV концепции, което сигнализира, че технологията на батериите остава централна за дългосрочната им визия. И все пак няколко скорошни тенденции показват, че инерцията се забавя.
Според глобалната перспектива за електрически превозни средства на МАЕ, приемането на електрически превозни средства в много региони не се ускорява с очакваните темпове. Междувременно по-високите разходи, пропуските в зарядната инфраструктура и ограниченията в производството на суровини продължават да смекчават оптимизма по отношение на електрическите превозни средства.
Вместо да приемат, че двигателите с вътрешно горене ще станат отживелица, редица производители ги преоткриват. На изложението в Токио няколко марки подчертаха как ДВГ остават част от тяхното бъдеще, особено когато са комбинирани със синтетични горива (често наричани е-горива) или водород. Всъщност Daihatsu, Suzuki, Subaru, Toyota и Mazda, подкрепени от енергийния гигант ENEOS, потвърдиха, че разработват превозни средства, които работят със синтетични горива, произведени от водород и уловен CO₂.
Водородът направи силно представяне на изложението – не само като опция за горивни клетки, но и като потенциално гориво за ДВГ. Hyundai, например, представи нова версия на своето превозно средство с горивни клетки NEXO, поставяйки акцент върху дългосрочния си ангажимент към водорода.
Предвид ниските въглеродни емисии на водорода (когато се произвежда чисто), той се предлага като сериозна алтернатива за региони или случаи на употреба, където електрическите превозни средства, все още не са практични. Въпреки това, приемането на водорода далеч не е безпроблемно: според наблюдатели от индустрията, продажбите на автомобили с водород рязко намаляха в началото на 2025 г., а на пазара има 2-3 модела.
Липсата на единна визия на Japan Mobility Show предполага, че отговорът на въпроса за задвижването е прагматичен и необвързващ: индустрията ще разчита на колкото се може повече опции. Тази стратегия позволява на автомобилните производители да угодят на регулаторните органи и клиентите в различни региони по света, където готовността за електрически превозни средства, инфраструктурата и предпочитанията на потребителите варират драстично.