К итайски автомобил! Ако съдим по коментарите във „Фейса”, то това все още е тема табу у нас. Ако съдим по реакциите на големите автомобилни шефове, заплахата за тях в Европа е огромна. Анализаторите го подкрепят със сметки за около 1 млн. продажби на китайски автомобили на континента до три години, което би се равнявало на около 8% пазарен дял.
Казваме всичко това, защото отминалата седмица премина под знака на автомобилното изложение в Китай, откъдето излязоха редица новости.
Изключително важна бе премиерата на VW ID.7. Това е модел, на който компанията възлага огромни надежди, у нас той ще дойде през есента. Моделът идва с обещания за сериозен пробег. ID.7 Pro е с батерия с капацитет 77 (82) kWh и приблизително 615 км с едно зареждане. ID.7 Pro S разчита на батерия с капацитет 86 (91) kWh, която позволява пробег до 700 км.
Не е случаен фактът, че именно в Китай видяхме първия електрически Maybach. Mercedes-Maybach EQS 680 SUV предлага тонове лукс, привеждан в движение от два електромотора с комбинирана мощност 658 к.с. и 950 Нм. Предполага се пробег от 600 км.
В Шанхай дебютира и новото поколение Porsche Cayenne. То все още не е електрическо, но е последното, което разчита на конвенционално задвижване. Следващият Cayenne ще е изцяло електрически.
Може би най-важната премиера на салона в Шанхай е на BYD Seagull. Към момента не е ясно ще бъде ли продаван този електромибил в Европа, но тази опция не би трябвало да се изключва. Защо е интересно? Защото цената на този субкомпакт е равностойна на 10 000 евро. Той ще се предлага в две версии с различни батерии, достатъчни за около 300 и съответно 400 км пробег. Това е автомобилът, заради който редица анализатори смятат, че част от т. нар. наследствени производители са сериозно заплашени.
Оставяме Шанхай настрани, за да погледнем към един изключителен автомобил. Той ще бъде произведен в тираж от 40 бройки, ще му се радват само най-най-най-богатите (при цена от 4 млн. евро), но най-безкомпромисният модел от Молсхайм винаги заслужава внимание. При това говорим за автомобил, който ще е по-лек от мощността му, около 1450 кг сухо тегло при 1600 к.с. мощност.
Пълна противоположност на Bolide е Citroen Ami, който бе показан на изложението Moto Expo 2023 и така отбеляза пазарния си дебют у нас. Учудващо или не, но този мъник просто „счупи” нашата „Фейсбук” страница тази страница с 650 коментара. Темата за дискусия бе цената му от 19 900 лв. (предлага се и на лизинг до 6 години с месечна вноска 187 лв.).
В зала „София” бяха изложени 250 мотоциклета, най-големият мотосалон, организиран у нас. Сред акцентите бе Ducati Superleggera V4 - най-лекият сериен мотоциклен, произвеждан някога. Изработен е от карбон, титан и магнезии и тежи едва 152.2 кг., като развива мощност от 234 конски сили. Разбира се, и цената е най-висока, 210 000 лв. с ДДС. Посетителите видяха и едно по-различно Suzuki Hayabusa на шампиона по драг в България – Майкъл Стефанов.