Н е беше много отдавна времето, когато автомобилните изложения в Китай бяха чисто и просто местни събития, на които имаше основно китайски предложения, почти нищо друго. Днес салонът в Шанхай е абсолютен магнит за всички, състояха се много важни световни премиери, а големите шефове на компаниите са там. Нещо повече, повечето от световните премиери са с фокус върху китайския пазар, а задвижването е електрическо.
Проблемът за западните марки е това, че местните производители вече са на равна нога (ако не и по-напред в някои направления) с тях, с което правилата на играта се променят. Да не говорим, че напрежението за намаляване на цените е катализатор, който прави ситуацията изключително напрегната за т. нар. наследствени производители.
Volkswagen заяви, че ще представи 10 електромобила до 2026 г. и ще намали времето за разработка на нови продукти с 40%, за да държи темпото на китайските конкуренти. Красноречиво е изявлението на Томас Шафер, шеф на марката VW: "Нашият водещ принцип е: разработка на пълни обороти в Китай за Китай.”
Toyota се опитва да наваксва, но изоставането на фронта на електрическата мобилност е огромно. Затова те се обърнаха към местните си партньори, за да разработят два електромобила за китайския пазар.
Един от тях е BYD, като компанията е продала повече автомобили от Toyota и VW през първото тримесечие в Китай. Марката лансира електрическия хечбек Seagull, който влиза на пазара на малки коли, където Toyota доминира от дълги години с Corolla. Но цената на новия Seagull е малко над $11 000. За сравнение най-популярният EV на Toyota в Китай, bZ4X, стартира над $25 000.
BMW, който планира да лансира 11 е-коли в Китай до края на годината, казва, че е добавил функции в отговор на клиентските търсения на пазара, една такава е 32-инчовият екран в задното пътническо отделение на i7.
Това, което движи китайските клиенти днес, движи света утре”, думите са на Оливер Ципсе, Изпълнителен директор на BMW.
Тук идва и доста дръзкото становище на Жу Жиангмин, Изпълнителен директор на Leapmotor. То е обещаващо за клиентите, на заплашително за производителите.
Той смята, че в рамките на десетилетие в Китай ще се продава електрически SUV с пробег около 400 км, чиято цена ще е около $7500.
Най-продаваният електромобил в света, Tesla Model Y, предлага пробег до 545 км в Китай, но стартира от почти $40 000. Интересното е, че Tesla реши да не участва на изложението в Шанхай тази година.
Истинската ситуация е, че Model 3 бе конкурентен през 2018 г., но не толкова конкурентен днес, затова е нормално те да намаляват цените,4 казва основателят на Nio Уилям Ли. "За същите пари в Китай може да купиш по-добри автомобили."
Ли изчислява, че Nio и други производители, които произвеждат в Китай, имат до 20% преимущество в разходите спрямо Tesla, тъй като Китай доминира веригата на доставки и суровини за електромобилите.
New York Times е разговарял с бивш шеф на Chrysler, който казва, че преди години китайските марки са запазвали щандове до тези на играчи от калибъра на Mercedes, за да „закачат” част от потока зрители. Днес ситуацията е обратна.
Остава един въпрос: колко време ще отнеме на Китай до убеди клиентите от останалия свят в предимствата на своите продукти, защото няма съмнение, че това ще стане.