Проучване показва да не се предоверяваме на автоматичните спирачки

Особено на системите за движение назад

Мартин Дешев,
автоматично спиране

, TomTom

Архив

М одерните автомобили имат множество системи за сигурност. Сред тях са автоматичните спирачки, които предвиждат потенциален сблъсък и спират колата.

Проучване на организацията ААА (американският еквивалент на СБА) обаче, показва друго. А именно, че не трябва да се предоверяваме на тези системи, особено на версиите им при движение на заден ход, съобщава Motor1.

AAA е тествала 4 SUV-а на различни производителя в общо 40 опита. Те са били в различни чести ситуации, но с една обща цел – да проверят как системите за автоматично спиране ще реагират. Например при излизане от паркомясто назад, като има две версии – перпендикулярно паркиране и такова с лек ъгъл.

И в двете версии на теста, отдясно на SUV-а има паркиран бус, за да ограничава видимостта на шофьора и на системата. При напускане на паркомястото, пред/зад колата минава препятствие – чучело на пешеходец или пък изкуствен „автомобил“ от мека материя.

От всички 40 опита, само един от тях е завършил без инцидент. В 10 от 20 опита с чучело с ръст на дете, също има инциденти, като в 5 от тях автоматичната система дори не се е задействала. В останалите се активира, но недостатъчно и отново се стига до инцидент.

AAA казва, че е избрала Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Mazda CX-30 и Lexus RX350. Всички са актуалните модели към 2023 г. и са избрани, защото са представителна извадка на най-популярните малки и средни SUV-ове.

Всеки SUV изпълнява тестовете по пет пъти. Те са подбрани така, че шофьорът да не се намесва, а да се разчита само на автоматичната система. Само Tiguan успява да избегне поне един инцидент. Като цяло всички модели се затрудняват на тестовете, особено паркоместата под ъгъл.

От AAA казват, че шофьорите не трябва да разчитат изцяло на тези системи, тъй като това не е функцията им. Това са асистиращи системи, които да помагат, но не да заменят бдителността на шофьора. Организацията призовава и за по-строги, единни тестове за тези системи, които да се актуализират редовно.

Същото казват и Volkswagen, Hyundai и Lexus, които са дали коментар. Те припомнят, че шофьорите винаги трябва да са внимателни и да използват системите като помощници, но не да очакват, че те ще решат всички ситуации.

коли автомобили спиране спирачки безопасност на движението пътна безопасност