Учени откриха как да накарат радарите на колите да халюцинират

Коли-фантоми могат да объркат технологията

Мартин Дешев,
Audi A3 седан адаптивен круиз контрол

, Audi

Архив

М одерните автомобили са снабдени с всякакви технологии за сигурност и намаляване на риска от инциденти. Една от тях е радарна система, която се използва от адаптивния круиз контрол и функциите за аварийно спиране, смяна на лентата и т.н.

Накратко, радарът е много важен за ефективната работа на тези системи и за общата сигурност на автомобила по време на движение. Учени от Университета „Дюк“ са открили как да заблудят радара на автомобила, така че той да халюцинира, съобщава Motor1.

Инженерите са направили т.нар. фантомна кола. Тя реално не съществува, но пък според радара е пред неговия автомобил. И при това учените могат да създават и контролират въпросния фантом в реално време, без да е нужно да знаят конкретния модел и спецификации на радара.

Системата MadRadar, може да засече параметрите на радара за по-малко от четвърт секунда. След това може да предава сигнал до радара, който да го заблуждава, че пред него има друг автомобил.

Учените са тествали разработката си в реални условия, като са заблуждавали радари на автомобили, които се движат по пътищата. За целта са „атакували“ колите както от стационарна позиция, така и от друг автомобил, който се движи по шосето. И в двата случая MadRadar е работил успешно.

Разработката може да обърква автомобила, че фантомът пред него внезапно си променя посоката на движение. Това може да е опасна предпоставка за предизвикване на инцидент. Друга възможност е да накара фантомът да ускори и ако е пуснат адаптивен круиз контрол, колата-мишена също ще ускори и може да се удари в реалния автомобил пред нея.

Учените не дават подробности за системата, за да не помагат на евентуални хакери. Експертите отбелязват, че са нужни още усилия за подсигуряване на системите, при това не само на автомобилите. Чрез технологията могат да бъдат заблуждавани дронове и други апарати, казват още експертите.

коли автомобили радари безопасност технологии