Д умата „софтуер“ се свързва с компютрите, но това постепенно се променя. Всъщност софтуерът вече е неразделна част от ежедневието на всички индустрии по света и на все повече от техните продукти.
В това число влизат и автомобилите. Те също разчитат на софтуера, при това от много години. Досега обаче той имаше сравнително незабелязана роля и се грижеше за работата на системите, но без да е „видим“ за потребителя.
С дигитализирането на живота на хората обаче, модерните инфотейнмънт системи промениха очакванията и сега притежателите на автомобили искат от тях да са в крак с модерните технологии. Софтуерът вече придобива все по-голямо значение за възприятието и интереса към автомобилите.
И не става дума само за интерактивни функции с инфотейнмънта. Напротив, той се превръща и в решаващ фактор за цялостните възможности на колите, особено спортните, съобщава Electrek.
Вече е нормално колите да получават софтуерни актуализации. Tesla превърна това в рутина и често така добавя или променя функции и възможности на автомобилите си. Същото правят и все повече производители.
Lotus също е сред тях. Eletre например наскоро получи софтуерен ъпдейт, който позволява на седалката на шофьора да се премести и да осигури повече място за влизане в колата и след това автоматично да се върне на запаметената от шофьора позиция.
Но такива дребни промени са лесни и са само началото на възможностите. Чрез този подход е възможно да се променя и „изживяването“ на автомобила при шофиране и Lotus обмисля да го приложи за някои спортни модели.
Критиците биха казали, че така шофьорите се превръщат в бета тестъри на колите. А привържениците обаче смятат, че подходът означава, че ще могат да си купят автомобил, който с времето се подобрява и развива, а не остава „замръзнал“ във времето. В дългосрочен план това трябва да подобри качеството и надеждността на автомобилите.
Това е част от новите реалности. Ако преди десетилетия производителите трябваше да направят модела възможно най-добър от самото начало и след това да го подобрят само при фейслифта, това често водеше до откриването на проблеми, с които собствениците просто трябва да се примирят. Или пък кара производителя да вика колите обратно за скъпи процедури за корекция на проблема. Сега ще може просто да изпрати софтуерна „кръпка“ и да отстрани дефекта, често и без шофьорът да разбере.
При спортните (и/или електрически) коли има още повече възможности. Ще могат да се тестват и добавят нови конфигурации на автомобилите за различни условия, режими на шофиране, специални персонализации според вкуса на шофьора. Или пък изкуствен интелект, който в реално време опознава пътя и подбира настройките и ги адаптира според наученото, според условията и дори според стила на шофиране. Възможностите на софтуера са много и ограничени единствено от физиката и фантазията на инженерите.