О ценка 2 звезди (от 5) за безопасност, присъдена от Euro NCAP, звучи доста стряскащо. Но трябва да се направят няколко уточнение по темата. Първото е, че спортни автомобили попадат много рядко сред тестваните от института за безопасност. Може да се спекулира по темата, но включването на Mustang в първата сесия на Euro NCAP за 2017 г. съвпада с нападките на Тръмп към европейските производители.
С фактите обаче не може да се спекулира, макар и те да могат да се тълкуват. Но първо фактите. Е те са красноречиви: 2 звезди за безопасност означават сериозна опасност за здравето и живота на пътниците, ако автомобилът попадне в катастрофа.
Mustang (моделът преди фейслифта) е първият спортен автомобил, тестван по новата методика на Euro NCAP, приета през 2015 г. При оформянето на рейтинга голяма тежест имат системите за активна безопасност.
Но първо за пасивната. Представянето на „понито” при фронтален удар в недеформируема бариера и скорост 50 км/ч е незадоволително. При това изпитание манекените не са копия на възрастен мъж, а на жена с ръст 150 см и тегло 50 кг. Един от манекените удря главата си във волана. Манекенът отзад е подложен на много силен удар, такъв, който би довел до много сериозни травми и смърт. Същият манекен се подплъзва под предпазния колан, който няма пренатягане и ограничители (като при Mustang от 60-те години).
При страничен удар отзад седи манекен на 10-годишно дете. Той удря главата си много силно отстрани, а въздушната завеса не изпълнява ролята си.
Всичко това е много опасно, няма спор. Но остава въпросът за строгостта на тази оценка, която сравнява спортна кола със семейното комби Volvo V90. Mustang предлага конфигурация на интериора 2+2, което означава, че на задните места трудно би се вмъкнал човек с нормален ръст. Там по принцип има място предимно за няколко чанти. Какво би станало, ако на този тест бъде подложен Porsche 911, на чийто задни седалки реално не може да седне човек, но методологията ще сложи там манекен?
Ако Mustang не бе оборудван с две задни седалки, а примерно само с ниша за чанти, то оценката му за пасивна безопасност би била почти отлична. На предните места датчиците в манекените отчитат безопасните жълто и зелено ниво на опасност за живота при тестовете, но се отбелязва, че въздушните възглавници не се раздуват достатъчно, за да осигурят пълния капацитет защитно действие за двамата отпред.
Всичко това не отменя необходимостта Ford да направи нещо за безопасността на задните места, преди някой да пострада сериозно.
Що касае активната безопасност, то тук Mustang също трябва да мине поправителен изпит. Той не е оборудван със система за автоматично спиране в критична ситуация. Има различия в оборудването на американската и европейската версия.
Фейслифтът на Mustang, който бе представен преди десетина дни, ще бъде оборудван с необходимите системи за активна безопасност.
Четете още:
Седем от най-големите мегамашини в света
Този Mercedes-Benz E-Class (W124) има 1 000 000 км на километража
Рейтинг на най-популярните автомобилни марки в Европа през 2016 г.