Кризата с чипове е към края си

Но това не означава, че индустрията скоро ще се върне към нивата на производството от преди Ковид

чипове полупроводници

iStock

Ч иповете бяха основните виновните, върху които автомобилните компании хвърляха вината за недостига на автомобила и дългите месеци (често над година) чакане за доставка на нов автомобил. Но ново проучване на S&P Global Mobility стига до извода, че кризата с чиповете е към края си.

Негативното влияние от недостига на полупроводници започна да отслабва през 2022 г., като за цялата година са били загубени 3 млн. леки коли в следствие недостига на чипове. Ситуацията продължава да се подобрява и до средата на настоящата година са загубени само 524 000 непроизведени коли.

Проучването установява, че в момента има достатъчно чипове за производството на 22 млн. автомобила в света на тримесечие.

Все пак има недостиг на няколко вида чипове и макар търсенето на този продукт от производителите на компютри, телефони, бяла- и черна техника да е спаднало, броят на чиповете в автомобилите не спира да расте.

Преди избухването на пандемията, S&P Global Mobility изчисляваше, че световните продажби на леки автомобили могат да надхвърлят 100 млн. до 2022 г., след като пикът през 2018 г. бе 94,1 млн. Сега анализаторите не предвиждат индустрията да се възстанови за нивата от 2018 г. преди 2020 г., като достигането на границата от 100 млн. годишни продажби няма да се случи преди 2030 г.

криза с чипове полупроводници чипове