М иналата седмица писахме, че НАП иска да следи вноса и движението на автомобили и авточасти в страната, което има голям смисъл, за да може „новият внос“ да излезе на светло. Но сега става ясно, че един от най-светлите бизнеси в България също се удря по този начин.
Става въпрос за вносителите и търговците на нови автомобили в България. Тази сутрин гост в „Здравей, България“ бе Александър Костадинов, председател на Асоциацията на вносителите и техните оторизирани представители в България, пише НОВА.
Г-н Костадинов обясни, че реално вносът и продажбите на нови автомобили в страната не дава възможност за укриване данъци, че новите автомобили не са рискова стока, тъй като всичко е на светло.
Чисто новият автомобил де факто има нулев фискален риск. При закупуването му няма как държавата да бъде измамена. За да се регистрира той, „Пътна полиция” изисква фактура и договор”, посочи експертът.
Най-просто казано: чрез новия автомобил не могат да се укриват данъци. Но въпреки това бизнес, който през миналата година е внесъл в държавната хазна около 600 млн. лв. данъци, сега се третира под общ знаменател с търговците на „нов внос“, срещу които именно е мярката. Нещо повече, към 2023 г. членовете на ААП са внесли в държавната хазна около 7 млрд. лева данъци!
А ето какво касае въпросната мярка: всеки един автомобил, който ще се внася в България, трябва да бъде предварително регистриран в НАП по електронен път, за да се проследи пътя му от чужбина до конкретния получател в страната. Това важи и за всяка част, която влиза в България и след това пътува от точка А до точка Б.
Но представете си какво трябва да е това усилие за бизнеса с нови автомобили у нас! Освен всеки автомобил, който тръгва от чужбина към България, а след това се пренасочва към различните дилъри в страната, по-стряскащо е, че всяка една конкретна резервна част също трябва да се регистрира предварително.
Както може да си представи, официалните представители у нас поддържат огромни номенклатури с части, които постоянно влизат в България и се транспортират в страната, за да се поддържа сервизирането на новите автомобили!
Това ще постави сериозна административна тежест върху компаниите, които плащат надлъжно своя дан на държавата. Това значи трудности, свързани с наемане на нови служители, затрудняване на бизнеса, по-големи разходи за тях и съответно тази тежест е вероятно да бъде прехвърлена към клиента, предположи председателя на ААП.
Казано по друг начин, след като г-н Костадинов неколкократно заяви, че не вижда по какъв начин тази мярка ще се отрази на фиска, дори каза, че „ефектът ще е нулев“, той предположи, че цените на новите коли може да се повишат заради решението на Министерството на финансите.
От ААП са изискали уточнения по казуса, но не са получили аргументирани доводи под ударите на това държавно решение да попадне и бизнесът с продажба и сервизиране на нови автомобили.
На 25 април Асоциацията ще има среща в министерството, на която да се разясни на бизнеса какво ще се изисква от него, защото никой към момента не знае. И, забележете, на 1 май мярката трябва да влезе в сила.
От ААП се надяват тя да бъде преразгледана, защото няма да има никакъв ефект за хазната, защото и сега всичко се декларира и е на светло.
Нещо повече, Александър Костадинов предположи, че тази мярка е в противовес с поне два закона, единият от които за намаляване на административната тежест върху бизнеса.
Той посочи, че никъде в Европейския съюз няма подобна практика. Каза също, че от ААП са предлагали на държавата решения, в които никой не се е вслушал.
Едно от тях е за подпомагане покупката на нов електромобил или плъг-ин хибрид. Той посочи, че ако държавата отпусне 75 млн. за субсидиране в рамките на 2-3 години, тя ще си върне 120 млн. лева от този ход под формата на данъци.
Освен това бе даден пример със съседна Северна Македония, в която не можеш да регистрираш кола с Евро 1, 2 или 3, докато тук е абсолютно допустимо.
В нашата страна миналата година са били продадени 50 000 нови автомобили (грубо), докато „новият внос“ е бил 250 000 автомобила. Да, има подобрение в това отношение, тъй като преди години то беше 1 към 9 (при 1 към 5 сега), но сами виждате колко голяма си остава разликата между новите и старите регистрации.
Бе даден пример и с Румъния, която е сравнително на нашето равнище като доходи. Докато у нас на 1000 автомобила се регистрират 4 нови коли, в северната ни съседка това съотношение е 7 нови коли на 1000.
През 2023 г. Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители отбеляза своята 30-годишнина. Тогава от ААП изнесоха някои прелюбопитни факти. За този период членовете на асоциацията са изградили над 500 изложбени и сервизни центрове. Били са реализирани инвестиции на обща стойност близо 3 млрд. лева (към 2023 г.). Платените преки и непреки данъци от дейността на членовете се оценяват на близо 7 милиарда лева (отново към 2023 г.), което нарежда автомобилната индустрия сред големите данъкоплатци в България.