За разлика от SUV-манията на Запад, българинът търси евтини седани и хечбеци

Александър Костадинов, председател на УС на ААП, разказва в интервю за повишените продажби, за тенденциите, за това, че 70% от автопарка в България е на възраст над 27 години, както и за това, че последният факт не се свързва само с бедността ни

Пламен Георгиев,
Александър Костадинов

Тони Тончев

В чера бе последният ден от Автомобилен салон София 2024, на който българската публика и клиенти имаха възможност да се запознаят с най-новото, което автомобилните компании предлагат на българския пазар. Изложението бе повод за това интервю с Александър Костадинов, председател на Управителния съвет (УС) на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (АПП), което колегите от агенция БТА направиха.

Голям ръст на продажбите на нови автомобили, но все още изоставаме от рекордната 2008 г.

Ръстът на продажбите на нови автомобили през 2024 г. е значителен, отчита Александър Костадинов. Въпреки това пазарът няма да може да достигне до рекордната 2008 г., когато продажбите надминават границата от 50 000. По думите на Костадинов това е сигурен белег, че нещо трябва да се промени.

Според него един от основните проблеми е липсата на ясна стратегия за мобилността в страната, която пречи на модернизацията на автомобилния парк.

Над 70% от автопарка у нас е на възраст над 27 години

Председателят на УС на ААП посочва, че над 70% от автомобилите в страната са на възраст над 27 години, което е най-високият процент в Европа. Старите автомобили са основна причина за замърсяването на въздуха в градовете, като България е сред страните с най-високи нива на замърсяване на въздуха в Европа. Освен това високата възраст на автомобилите води до по-чести пътни инциденти, а страната е на водещо място в Европа по смъртни случаи при катастрофи. Това е пряк резултат от ниските стандарти за безопасност и технологиите, използвани в старите автомобили, допълня Александър Костадинов.

Той смята, че една от основните причини за това състояние е липсата на национална стратегия за автомобилната мобилност и ниските стандарти за регистрация на автомобили. Той дава за пример, че в България могат да бъдат регистрирани автомобили без значение от възрастта, техническото състояние или нивата на вредни емисии, което води до натрупване на стари и неефективни превозни средства у нас.

Макар и стандартът на живот да играе роля в избора на автомобил, това не е единственият фактор, счита Костадинов. В сравнение със съседни държави, където стандартът на живот е дори по-нисък от този в България, автопаркът е значително по-нов. Това показва, че съществуват и други фактори, които влияят на покупателната способност и решенията на потребителите.

Тони Тончев

Какви нови автомобили търси българинът

Българските потребители все още предпочитат по-малки и икономични модели, като седани и хечбекове, които се открояват сред най-търсените автомобили. Тази тенденция се различава от западноевропейския пазар, където SUV автомобилите доминират в продажбите. Въпреки това в България също се наблюдава нарастващ интерес към по-малки SUV модели и кросоувъри.

Премиум автомобилите също заемат значителен дял от пазара у нас. Интересно е, че дори и в страна с по-ограничени финансови възможности, луксозни модели на известни марки се търсят и закупуват активно. Това показва наличието на значителна група от заможни потребители, които имат възможност да си позволят най-новите и най-скъпи автомобили на пазара.

Електрификацията – бъдещето на автомобилната индустрия

Председателят на УС на АПП е убеден, че бъдещето на автомобилната индустрия е свързано с електрификацията. Той отбелязва, че в последните години има значително нарастване на търсенето на хибридни и електрически автомобили. Въпреки че дизеловите модели все още са популярни, техният дял постепенно намалява, докато хибридните автомобили с мека или пълна хибридизация стават все по-желани.

Меката хибридизация, която включва стартер-генератор за подпомагане на двигателя, се оказва особено популярна, тъй като автомобилът се предлага на по-ниска цена и се икономисва гориво. В същото време пълните хибриди и плъгин хибридите също привличат вниманието на клиентите, тъй като предлагат по-голяма автономност и по-добра енергийна ефективност, обяснява Костадинов.

Александър Костадинов ААП тенденции автопарк