Колите под наем - все повече електрически и все повече китайски

Фирмите в бранша се преориентират - както откъм задвижването, така и към марки

rent a car

iStock

П андемията и последиците от нея разбъркаха картите и в бизнеса с коли под наем. Оценен на 100 милиарда долара в Западния свят, той все повече се преориентира към електрически автомобили, произведени в Китай, пише “Ройтерс” в анализ.

Свикнали сме там да виждаме возила на европейски и американски марки, но това върви към промяна.

Това, което разбърква картите, е промяната към електромобили, докато в миналото щатските и европейските производители имах преимущество, коментира Оливие Балдасари, шеф в Еuropcar. - Електрическите китайски, въобще азиатски автомобили, са сравними като качество на европейските, но са на по-ниска цена.”

Той дава пример с Great Wall.

Компаниите за “рент а кар” купуват милиони нови автомобили годишно. В САЩ всяка десета нова кола отива за тази услуга. И могат да се считат за индикатор за това как върви бизнесът и какви са предпочитанията на хората.

В миналото фирмите в бранша нямали интерес към EV, тъй като клиентите се страхували да не закъсат на пътя. Това започва да се променя. И анализатори са на мнение, че сега е моментът да започне мащабна промяна на автопарка. Една от причините е, че заради пандемията хората предпочитат да пътуват с автомобили и на по-къси разстояния, така повече се возят в коли, а не летят със самолети.

В САЩ са отчели рекордни приходи от 1320 долара средно на кола на месец през 2021 г. Срещу $1000 преди пандемията и това е повече от една трета ръст, отчита Американската асоциация за автомобили под наем.

И в този бранш не мина без трусове в първата година на ерата на COVID-19. Фирмите трябваше да разпродават автопарковете си, за да могат да плащат заплати и да останат над водата. Сега и тук проблем се оказва недостигът на чипове. Возилата намаляват от 2020 г. насам.

Приходите обаче вървят нагоре. След рекордната в историята 2019 г., има сериозен спад за 2020 г. и възстановяване през 2021 г., показват графики на “Ройтерс”.

През миналия октомври Hertz обяви, че планира да поръча 100 000 автомобила на Tesla. Конкуренцията го притиска.

До 2014 г. Europcar иска 20 на сто от наличните му коли да са с нулеви или много ниски въглеродни емисии. Сега процентът е едва 3. Което означава да се снабди със 70 хил. автомобила. Преди пандемията е притежавал 350 хил. броя.

Балдасари казва, че Europcar се насочва към брандове като Great Wall Motors, SAIC и Polestar, притежаван от Geely, но ще продължи да залага и на традиционни партньори като Renault и Stellantis.

Важен е и въпросът за инфраструктурата със зарядни колонки, времето за което се зарежда батерия и т.н. и т.н. Има райони, в които те са още са много малко.

Тенденцията като цяло върви по-бавно от очакваното, но има и обективни причини, като например коронакризата, инфлацията, разтящите цени, липсата на чипове, а вече и войната, която допълнително вдига цените на всичко.

Според последните анализи най-малко 40 процента от колите по пътищата трябва да са EV до 2040 г.

По отношение на китайските автомобили, все още битува мнението, че те са евтини, ненадеждни и “за масите”. Инвестициите на компании като BMW, Tesla и Volкswagen в страната обаче показват, че амбициите за промяна са големи.

Great Wall Motor, един от доставчиците на Europcar, обяви, че по-късно тази година ще представи в Европа комапктния си електромобил Ora Cat, който ще струва около 20 хиляди евро. Той ще може да изминава по около 400 км с едно зареждане.

Китайските компании просто следват примера на Kia и Hyundai от 90-те години. Корейските фирми се доказаха чрез колите  под наем - и като качество, и като маркетинг, спечелиха много пари, които инвестираха в още по-добри автомобили.

Ройтерс

промяна електромобилите китайски електромобили Great Wall Wey Hertz Europcar кола под наем rent a car