Г олямата зелена сделка (GGD), на която се гледа като начин Европа да стигне до бъдеще без въглеродни емисии, вече дава резултати. Но сега ще поговорим за страничните, неочаквани ефекти от нея, които никое правителство в съюза не приветства.
Увеличаването на броя на електрическите автомобили по пътищата води до спад на данъчните постъпления. Причината е обективна: по-малко конвенционални автомобили с ДВГ означава по-малко продажби на бензин и дизел. Това от своя страна значи по-малко постъпления в хазната от данъци върху горивата.
Според изчисленията на Международната агенция по енергетика до 2035 г. размерът на данъчните загуби в световен мащаб ще достигне 100 милиарда евро. Според МАЕ през 2023 г. 60% от дефицита е възникнал в Европа.
В допълнение към увеличените разходи за субсидии за електрически автомобили, сега има спад на данъчните постъпления. През 2023 г. електрическите автомобили попречиха на събирането на 11,14 млрд. евро данъци върху бензина и дизеловото гориво в световен мащаб.
От друга страна, парите, събрани от данъци върху тези автомобили, възлизат на 1,860 млрд. евро, тоест нетната загуба по тази позиция възлиза на 9,280 млрд. евро. Макар тези цифри да изглеждат малки в световен мащаб, тези загуби се изчислява да достигнат 102,09 млрд. евро през 2035 г. в световен мащаб.
Старият свят губи най-много
Докладът Global EV Outlook 2024 на на IEA, публикуван през април тази година, показва, че 60% от тези видове загуби са концентрирани в Европа. В същото време едва 25% от глобалните продажби на електрически автомобили се продават в Европа, а в САЩ още по-малко - 10%. А безспорният лидер в търговията с електрически автомобили е Китай, на който се падат 60% от всички продажби.
Важно е да се отбележи, че данъците върху горивата в Европа са по-високи от тези в Китай и САЩ. Например данъците върху бензина във Франция, Германия и Италия са шест пъти по-високи от тези в Китай. Въз основа на тези и други налични данни анализаторите прогнозират спад на данъчните приходи в ЕС до 64,960 млрд. евро през 2035 г., което е много повече от предвиждани загуби от 15,78 млрд. евро в Китай и 278 млн. евро в САЩ.
Тези малки загуби за Щатите се дължат на факта, че САЩ са на четвърто място в световната класация на данъчните ставки на горивата. Само Русия, Бразилия и Индонезия имат по-ниски налози върху горовата, отбелязва Министерството на енергетиката на САЩ.
Всички тези цифри значат, че правителствата ще трябва да помислят за начина на облагане на собствениците на електромобили, или да увеличат данъците на собствениците на коли с ДВГ.