А дминистрацията на Джо Байдън прави всичко по силите си, за да наложи електрическата мобилност в САЩ. Тази година се очаква да бъдат отчетени рекордни продажби от над 1 млн. електромобила, но това е много далеч от налагане на електрическия автомобил. Да не говорим, че самите компании като че ли вече не вярват в това.
Политиците гласуваха т. нар. IRA (Inflation Reduction Act), който ще дава до $7500 за електромобил (и батерия), произведен в САЩ. Но General Motors и Ford спират или отлагат милиардни инвестиции в електрическата мобилност, защото условията са такива, че в момента тя не може да стане масова в САЩ, просто няма достатъчно търсене. А вчера писахме, че Ford ще съкрати наполовина производството на F-150 Lightning, защото няма търсене.
На този фон идва новината, че Сенатската транспортна комисия на Флорида предлага облагане с годишна регистрационна такса за собствениците на електрически автомобили. Предложението е тя да е $200 за собствениците на електрически автомобили. Причината са загубите от данъци и акцизи върху горивата, чиито продажби (и постъпление) намаляват с увеличението на броя на електромобилите по пътищата на щата. Предлага се собствениците на плъг-ин хибриди да плащат $50, а тези на електрически мотори - $25. През 2029 г. таксите трябва да скочат съответно на $250, $100 и $35. Според щатските икономисти, новите такси ще генерират първоначално $65 млн. годишно.
Предложението се подкрепя от Florida Senate Transportation Committee, Florida Chamber of Commerce и Florida League of Cities. Това предложение е второ подобно, но то не успя да събере достатъчна подкрепа и не влезе за гласуване, докато новото се очаква да влезе в дневния ред на законодателите на щата на 9 януари.
Начело на предложението стоят републиканците, естествено. Ед Хуупър, един от представителите на Републиканците в Сената на Флорида, смята, че подобна такса ще внесе „справедливост” между потребителите на щатската пътна мрежа, тъй като данъците от бензина се ползват за изплащане на транспортни проекти.
Политикът казва, че предложената такса е измислена на база данни от Electric Drive Transportation Association. Джаф Шарки, представител на Tesla и лобист, смята, че таксата би трябвало да е $135, позовавайки се на същите данни.
В свой материал NBC Miami стига до заключението, че собствениците на коли с ДВГ, които изминават 10 000 мили (16 000 км) годишно плащат около $190 под формата на такси за горивото (федерални, щатски и местни), докато тези, които изминават 12 000 мили (19 200 км) плащат $228.
Другото мнение е, че тази такса поставя собствениците на електромобили и плъг-ин хибриди в неравностойно положение, тъй като те плащат данък, но за електричество. Твърди се също, че такава такса би могла да се превърне в поредна спирачка пред потенциалните купувачи на електрически автомобили, докато други им отговарят, че EV се ползва с огромни субсидии (което е факт), така че купувачите нямат право да се оплакват.
Днес, 32 щата налагат някакъв вид регистрационна такса върху електромобилите, включително Вашингтон, Джорджия, Арканзас, Тексас и Охайо, докато 19 от тях налагат такса и върху плъг-ин хибридите.