Евро 7: ЕС ще следи за замърсяване от гуми и спирачки, стандартът влиза в сила от 2025 г.

Фирми и асоциации недоволстват, новите мерки ще оскъпят колите с до 150 евро. Те важат за всички типове задвижване

,
коли трафик задръстване

iStock

Е вропейската комисия представи днес стандарта Евро 7 за новите моторни превозни средства, с който се цели допълнително намаляване на замърсяването на въздуха.

Предложението е новите рестрикции да влязат в сила от 2025 г. за леките автомобили, а от 2027 г. - и за камионите и автобусите. Комисията предвижда занапред да се оценява замърсяването не само от работата на двигателя, но и от спирачните накладки и гумите. Последните се отнасят и за електрическите автомобили.

Евро 7 ще важи за всички новопроизведени превозни средства, независимо какво гориво и задвижване използват. Новият стандарт включва проверки за замърсяването при повече условия. Проверките за съответствие ще обхващат по-продължително време от датата на производството на колата.

С въвеждането на тези правила се очаква намаляване с 35 на сто на замърсяването от леките автомобили и с 56 на сто от автобусите и камионите. Предвижда се новите правила да оскъпят автомобилите с до 150 евро, а камионите - с около 2600 евро. Според ЕК всяко евро, изхарчено за новия стандарт, ще доведе до спестяването на 5 евро от разходите за здравеопазване и защита на околната среда.

Най-общо казано, целта е да бъдат намалени с около една четвърт азотните оксиди, които дизеловите двигатели отделят. Те могат да увредят човешкия респираторен тракт, като доведат до белодробни инфекции, астма и други заболявания.

Приемането на правилата, които изискват одобрение от държавите-членки и Европейския парламент, беше отлагано няколко пъти на фона на спорове относно тяхното съдържание. Шефове от автомобилната индустрия, включително Карлос Тавареш, босът на Stellantis, апелираше, че последните стъпки създават ненужно бреме за автомобилната индустрия. И ще забавят електрификацията.

Емисиите на азотен оксид за бензиновите двигатели ще останат като в проекта, което означава 60 милиграма за всеки изминат километър. Дизеловите двигатели са на същото ниво. То е по-строго от 80-те милиграма азотни оксиди, разрешени съгласно Евро 6.

В същото време проучвания показват, че износването на спирачките е един от най-големите източници на неизгорели емисии от пътния трафик в градските райони.

Предложението предизвика смесена реакция от лобистки групи и автомобилни производители.

Негативна реакция от страна на Ford

Ford заяви, че предложеният регламент „има потенциала да подкопае големия напредък, който Европа е постигнала в преминаването към електрическа мобилност”, пише Autonews.

Не трябва да отклоняваме ресурси към технология от миналото. Вместо това, нека да инвестираме в нулеви емисии, каза Ford в изявление. - Нашата цел във Ford е ясна: нулеви емисии до 2030 г. за всички пътнически превозни средства и за всички автомобили на Ford до 2035 г.“

Асоциацията на Европейските производители ACEA, коментира, че с Евро 7 екологичната полза е „много ограничена“ в сравнение с увеличените разходи за коли.

Тя определи предложените дати за изпълнение за юли 2025 г. за леки автомобили и през 2027 г. за тежкотоварни „нереалистични, предвид огромния брой модели и варианти, които трябва да бъдат разработени, проектирани, тествани и типово одобрени преди това“.

Transport & Environment, група за защита на околната среда, заяви, че предложените нови стандарти са „шокиращо слаби“ и че Европейската комисия „застана на страната на автомобилните лобисти…”

Поддръжниците на правилата твърдят, че някои превозни средства, пуснати в продажба между 2025 г. и 2035 г., ще бъдат продадени на пазара за втора употреба и ще се движат по пътищата в продължение на десетилетия. Това означава, че по-строгите правила за замърсяване в крайна сметка могат да спасят хиляди животи, казват те.

Евро 7 Евро 6 Европейски парламент Европейска комисия