В ъпросът е следният: как може да искаш от цяла индустрия да продължи да влага милиарди в нещо, което искаш да забраниш, а само след дни трябва да бъде публикуван и стандартът Евро 7, който допълнително ще подпечата края на ДВГ?
Но ето че може. След като в края на октомври Европейският парламент и Съветът на ЕС постигнаха финално споразумение да се забрани продажбата на нови автомобили с двигател с вътрешно горене през 2035 г. в ЕС, миналият петък Тиери Бретон даде интервю за френския ежедневник Les Echos.
В него еврокомисарят за вътрешния пазар призова европейските автомобилни производители да продължат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене, за да генерират качествени работни места и да продължат да бъдат експортна сила.
Същото това интервю стана повод в края на миналата седмица говорител на ЕК да заяви, че през 2026 г. ще бъдат преразгледани новите правила за ограничаване на замърсяващите автомобили. Ето това са сигнали, които няма как да бъдат правилно разчетени от производителите, за да си направят правилно сметките. Хем така, хем онака, по чист политически тертип.
Уважавам факта, че някои решиха да ускорят прехода към 100% електрически предложения, но също така окуражавам производителите да продължат да произвеждат автомобили с двигатели с вътрешно горене, да генерират качествени работни места и да останат експортна сила,” казва Бретон във въпросното интервю, предава Auto News.
Притесненията на Бретон приличат на тези, изразени от редица европейски производители, сред които Stellantis, които предупреждават, че автомобилният пазар ще се срине, ако индустрията не може да понижи цените на електрическите автомобили.
Бретон казва пред Les Echos, че преходът към електромобили може да коства на индустрията (в която са заети от 13 млн. човека) загуба на около 600 000 работни места.
Той каза, че разчита на клауза за преглед през 2026 г., която той е настоял да бъде добавена към сделката на ЕС, създавайки механизъм за отлагане на крайния срок 2035 г. Той казва също, че ще създаде работна група, която ще включва производители на автомобили, които ще се срещат редовно през следващите четири години.
„Не трябва да има табу за срещата през 2026 г.“, казва Бретон.
Карлос Тавареш, шеф на Stellantis, заяви на 27 октомври, денят, в който ЕС постигна споразумението за забрана на ДВГ.
Не съм притеснен за Stellantis. Притеснен съм за средната класа, която няма да може да се купува автомобили, които струват 30 000 евро.”