ЕК ще разследва китайските марки в опит да охлади ентусиазма им

Няма да се разследват западните компании, произвеждащи в Китай и изнасящи за Европа

MG4 електромобили китайски автомобили

, Newspress

MG4

Е сента на миналата година Европейската комисия обяви, че ще отвори 13-месечна процедура по разследване на някои китайски производители, сред които най-големите играчи, а именно BYD, Geely и SAIC. Сега Automotive News пише, че отговорните за това разследване лица ще потеглят за Китай в близките седмици, за да установят дали китайските производители са постигнали нечестно конкурентно предимство спрямо европейските марки.

Под светлините на прожекторите са споменатите три концерна, които имат и най-големи апетити за завземане на по-голям пазарен дял на Стария континент. Източниците на изданието казват, че Tesla, Renault и BMW, които също произвеждат в Китай и изнасят за Европа, ще избегнат разследването.

Целта на всичко това е да се установи дали произведените в Китай (на от китайски марки) електромобили получават държавна субсидия, която им дава нечестно преимущество при ценообразуването спрямо европейските марки, които не получават държавна субсидия. Процедурата бе стартирана миналия октомври и бе казано, че ще трае 13 месеца. Китайските производители вече са отговорили на дебел въпросник от ЕС, а сегашното посещение в Поднебесната цели да се установи верността на отговорите.

Пекин реагира остро на започването на процедурата. Една част (определено всички френски марки) от производителите одобряват този ход на ЕС, но BMW, а вероятно и другите немски марки – не. Говори се, че лобито на Франция в ЕС е надделяло, за да бъде стартирана процедурата, защото френските марки не произвеждат коли в Китай (като изключим Dacia Spring) и не зависят от китайския пазар, докато всички немски марки – произвеждат и са особено силно свързани с най-големия пазар в света.

Става ясно, че произведените в Китай автомобили съставляват 8% от общите продажби на нови автомобили в ЕС, цифра, която се очаква да нарасне до 15% през 2025 г., като електромобилите от тази квота обикновено се предават на цени с 20% по-ниски от тези на европейските марки.

Миналата седмица в Китай бе стартирана антидъмпингово разследване за внос на бренди от ЕС, стъпка, която изглежда е насочена към Франция.

Отношенията между Европа и Китай се обтегнаха значително след започването на войната в Украйна, а причината са тесните връзки между Пекин и Москва. ЕС от своя страна търси пътища да намали зависимостта си от китайската икономика, особено зависимостта си от материали и продукти, необходими за зеления транспорт, към който толкова усилено се стреми Европа.

Вече е ясно, че Китай изпревари Япония като най-големия износител на автомобили в света. Експортът от Поднебесната империя към света е бил в размер на 5,26 млн. коли за около $102 млрд. Това е факт, който доста тревожи управляващите в Брюксел. И с право.

Екометал инженеринг Европейска комисия дъмпинг китайски автомобили разследване нелоялна конкуренция