П рез последния месец една от драмите бе ще успее ли BYD да изпревари Tesla по продажби. Да, направи го, но само през последното тримесечие на 2023 г. Засега Tesla си остава компанията с най-много продадени електромобила за година (малко над 1,8 млн. през 2023 г.), но заплахата от Изток е огромна и се надига бързо.
В развитието на двете компании има подобия и разлики, разказва агенция БТА. Tesla е основана през 2003 г. и първоначално работи за търсене на решения за съхраняване на енергия, а няколко години по-късно се ориентира към електрическата мобилност. Броени месеци след създаването си компанията привлича милиони долари рисков капитал, а през 2006 г. представя и първия си електромобил - Tesla Roadster. Първият масов електромобил на компанията е Tesla Model S, представен през 2009 г. и заедно с последвалите модели 3, X и Y доминира изцяло миниатюрния все още пазар на електромобили през второто десетилетие на 21 век.
На фона на експанзивното развитие на американската компания BYD изглежда направо компания с традиции. Създадена през 1995 г. в Шънчжън, Южен Китай като производител на батерии, тя диверсифицира производството си от началото на настоящия век и постепенно, макар и много по-бавно от Tesla, започва да произвежда и електромобили.
Названието на компанията представлява абревиатура на английската фраза "Build Your Dreams - Изгради мечтите си", и очевидно подсказва амбициите на създателя й - химика, превърнал се в милиардер, Ван Чуанфу. Без да ги афишира, но подобно на добре известната поговорка за капката и вира, той развива дружеството от скромна компания до гигант с глобален поглед и разклонения по целия свят.
За разгръщането на BYD спомогнаха и политиките на Пекин, който от години щедро субсидира местната автомобилна индустрия и така я направи конкурентоспособна на световните марки. Само през 2022 г. отпуснатите субсидии и данъчни облекчения за сектора възлизат на 200 милиарда юана (26 млрд. евро), което донякъде обяснява зашеметяващия възход на китайските производители на електромобили.
Успехът на BYD обаче се дължи и на факта, че компанията не само не загърби първоначалния си бизнес - производството на батерии, но дори го разви и опита да затвори целия цикъл на автопроизводство, за да не зависи от други доставчици. Дружеството в момента е основен доставчик на батерии за електромобилите не само на Tesla, но и на други потенциални конкуренти като BMW, Mercedes и Audi. Ами ако реши да ги спре под някакъв благовиден предлог или в "името на националната сигурност"?
BYD разполага и с подразделения за производството на автомобилни компоненти и на полупроводници, което й гарантира сигурност срещу външни сътресения, като например забраната от страна на САЩ за износ в Китай на ключови технологии, които биха могли да се ползват за военни и стратегически цели.
Амбициите на BYD определено са глобални и са особено пряко насочени към Европа. В края на миналата година китайският автомобилостроител съобщи, че като част от глобалното си разрастване планира да построи завод за електромобили в Унгария - в южния град Сегед, близо до границите със Сърбия и Румъния, който би бил първият му в Европа.
Компанията планира да да пусне на пазара в Европа три нови модела, в допълнение на петте модела, които вече се продават на Стария континент. BYD разполага с 230 шоурума и официални представителства в 19 страни в Европа.
През 2011 г. Илон Мъск, вече основна фигура в Tesla, в интервю за "Блумбърг" откровено се подигра с BYD, тогава малък местен производител. На въпрос дали ги вижда като потенциален конкурент на своята компания, той казва през смях: "Моля? Виждали ли сте колите им?"