BMW спира да произвежда коли с ДВГ в Мюнхен през 2027 г.

Там ще започне производството на електрическата Neue Klasse, заради която в момента текат най-големите промени в над 100-годишната история на завода. Отидохме, за да ги видим с очите си

BMW Neue Klasse

, BMW

BMW Neue Klasse

М иналата година бях един от двамата български журналисти, които първи имаха възможност да се докоснат до бъдещето на BMW: Neue Klasse. Сега отново бях сред само 70-те човека от цял свят, на които BMW показа как се подготвя за това свое бъдеще: налива 650 млн. евро в основния си завод в Мюнхен, в който от 2027 г. насетне вече няма да се произвеждат автомобили с ДВГ. Това ще стане 105 години, след като в този завод, през 1922 г., BMW започва първо да прави самолетни двигатели, след това мотоциклети, за да се върне отново към самолетните двигатели и след края на Втората световна война – отново към мотоциклетите, Isetta и накрая – към автомобилите.

Заводът на BMW в Мюнхен е туптящото сърце на града. Преди повече от век той се намира много далеч от жилищната част, днес буквално е в центъра на града, на няколко спирки с метрото до „Мариенплац”, а жилищните сгради буквално са отстрани на оградите на завода.

Той работи вече 101 години, а в момента тече най-голямата реконструкция в историята му. Трудно е да се опише колко огромен и сложен организъм е един автомобилен завод (но ще се опитам да го направя утре, когато ще ви разкажа за разходката си из производствените халета), но още по-трудно е да си го представите, когато ежедневно в него се произвеждат над 1000 автомобила и в същото време текат масивни строителни дейности.

Срещу 650 млн. евро там тече огромна реконструкция, изграждат се няколко големи строителни обекта, за да може през 2026 г. тук да започне производството на Neue Klasse. Общо четири ще са новите сгради, а нас ни посрещат в помещението, в което до преди година се произвеждаха двигатели с вътрешно горене. На това бе сложено точка през 2023 г., когато управата изнесе производството на ДВГ в Хемс-Хол (Великобритания) и Щайр (Австрия), за да се отвори място за новите планове на марката за този завод.

 BMW 1500

BMW

BMW 1500

А те, както вече стана ясно, предвиждат производство на изцяло електрически автомобили от 2027 г. насетне. А във въпросната зала, в която се състоя събитието, е като картина на един европейски дом от 60-те години на миналия век. Традиционно за онова време обзавеждане, музиката е от въпросното десетилетие, мебелите, грамофонът, телевизорите, всичко е от 60-те години, когато BMW става масова автомобилна марка.

Да, първият автомобил, произведен в Мюнхен (като изключим Isetta), е 501 през 1952 г. Но това е луксозен модел с V8, който за целия си жизнен цикъл е произведен в тираж от около 25 000 бройки. Всичко се променя, когато семейство Квант поръчва нов автомобил за масите. Направен е само за две години. През 1961 г. на салона във Франкфурт дебютира BMW 1500, известен като Neue Klasse.

Този автомобил променя всичко за BMW. Изложени са четири от него (два пред залата и два вътре), които само допълват атмосферата на това, което ще бъде обявено малко по-късно. А то е, че Neue Klasse отново ще промени играта за BMW.

Другата седмица въпросната зала ще е изравнена със земята, за да започне само година по-късно производството на „Новата класа” седан, бъдещето на BMW.

А то изглежда светло, още повече на фона на рекордните продажби, които предишния ден обяви BMW (над 2,5 млн. автомобила през 2023 г.). Рекордни са и продажбите на електромобили, ръст от 92%. Съотношението е 1 към 7 (един EV на седем конвенционални модела), то ще се промени до 1 към 5, за да стигнем до 2030 г., когато съотношението ще е 1 към 1 (един електромобил – един автомобил с ДВГ).

Имаме за цел да намалим с 25% разходите за производство

И това съотношение ще промени основно Neue Klasse, макар и днес, тук, в Мюнхен половината от производството (по около 500 коли дневно) да са BMW i4. След три години съотношението ще е 100% електромобили.

BMW е готов за това благодарение на пълна дигитализация (всеки един квадратен сантиметър производствена площ е 3D сканиран), изкуствен интелект (о, да, използва се за оптимизация на процесите по контрол на качеството, логистиката, дори автоматизираните транспортни тролеи за превоз на части в халетата на завода се управляват от изкуствен интелект, дори на някои роботи са монтирани камери, за да може AI да ги контролира да извършват по–сложни действия) и кардинална промяна на процеса на взимане на решения. За последното важи следната формула: да е ефикасно и бързо.

 Милан Неделкович

BMW

Милан Неделкович

Имаме и възможността да разговаряме с Милан Неделкович, ръководител на производството в BMW AG, който отново набляга на факта, че Neue Klasse ще промени правилата на играта за BMW. „Новата класа” ще бъде въведена първо в Дебрецен (Унгария) през 2025 г., после в Мюнхен през 2026 г. във версия седан. Тя ще е изградена на напълно нова 800-волтова платформа, кръглите батерии вече ще са част от структурата на шасито (а не да се монтират върху него на пакети). Резултатът е, че електрическата (защото ще има и такава с ДВГ) ще предлага с 30% повече пробег, с 30% по-бързо зареждани и с 20% по-висока ефективност.

Искаме цената на самата батерия да спадне с 40 до 50%

И уверява, че няма да има намаление на работна сила през 2030 г., когато половината от продукцията ще е електрически автомобили, изискващи много по-малко компоненти. „[Броят на служителите] ще зависи повече от обема на производството, а не толкова от технологичната промяна.”

Това предстои да разберем в течение на годините, но със сигурност работещите в халетата ще стават все по-малко за сметка на висококвалифицираните служители, които вече имат готов вариант на това как ще изглежда заводът след реконструкцията, как ще тече производството на поточната линия, изградени в Метавселената.

Но по-важното е какво каза Неделкович след това.

Имаме за цел да намалим с 25% разходите за производство с новата поточна линия през 2025 г. спрямо 2019 г., последната стабилна година преди Ковид и последвалите събития. И тази цел от 25% по-ниски производствени разходи на единица важи за целия свят, не само за този завод. Тази цел не идва само от Neue Klasse, тя ще помогне за постигането й, но има и други мерки, които ще допринесат за постигането й.”

Логичният въпрос дойде сам: „Значи ли това, че колите ще станат по-евтини”.

Логичният отговор също бе изстрелян моментално: „НЕ”, последван от смях. Оправданието е с по-скъпите суровини, другата част от него се подразбира: акционерите не искат да се разделят с това, с което са свикнали.

Но продължението на отговора също е повече от логично, но и любопитно.

От наша гладна точка, цените на електрическите автомобили не могат да бият тези на колите с ДВГ, но ние искаме да намалим разликата. Това ще стане чрез намаляване на производствените разходи, но и чрез намаляване на цената на самата батерия, която искаме да спадне с 40 до 50% с новото поколение батерии, което е огромно.”

Милан Неделкович завод Мюнхен Neue Klasse BMW